Air Moldova, compania aeriană de stat din ţara vecină, îşi face de câteva zile o reclamă agresivă pe piaţa Iaşului. Oferă transport gratuit terestru spre Chişinău şi de acolo curse aeriene în toată Europa la preţuri imbatabile. Asta în condiţiile în care Iaşul îşi modernizează aeroportul şi are pretenţii regionale. Cum va contracara Iaşul?
Știți câtă încredere avem în înțelepciunea populară. Mai ales atunci când își găsește aplicarea în viața de zi cu zi a Iașului nostru. De exemplu, vorba aia: ”unde dai și unde crapă”. Sau, la fel de aplicabilă în cele ce vi le vom povesti, ”dacă tăceai, filosof rămâneai”. La ce ne referim? Hai să zicem că până acum șeful aeroportului nostru a tot cules lauri. Se lucrează pe noua pistă: felicitări. Avem 7 curse externe în uz, față de una singură acum vreo trei ani: foarte frumos. Aplauze, urale și recunoștință. Dar nu veșnică. Pentru că dacă în următorii doi ani aeroportul va deveni o simplă haltă între București și Suceava, tot lui i se va datora.
S-a auzit peste Prut
De ce zicem asta? Păi, acum vreo două luni, dacă nu ne înșală memoria, dom’ director al nostru, povestind unui ziar local ce mai vrea să facă, scapă porumbelul că pentru aeroportul ieșean bazinul de ”recoltare” a clienților este toată Moldova, adică și aia de dincolo de Prut. Adicătelea, dacă tu, basarabean din Nisporeni sau găgăuz din Comrat vrei să mergi la muncă în Italia, vino și zboară de la Iași, nu de la Chișinău. Foarte frumos, iarăși, doar că vorbele aruncate în vânt par să fi fost auzite și la Chișinău, de către o firmă căreia îi zice Air Moldova. Destul de low cost, că în Basarabia e mai greu să vinzi bilete business class, chiar dacă ești chiar compania de stat, Taromul lor cum s-ar zice. Mă rog, au și business class, dar noi vorbim de amărășteni. Ei, iar Air Moldova a prins ideea din zbor și a atacat prima. Frontal, că cea mai bună apărare e atacul, de la Napoleon cetire.
Moldovenii atacă
Ce-au făcut băieții de la Air Moldova? Păi, o mișcare clasică în capitalismul sălbatic, ceea ce se cheamă ”contraofertă”. Vinzi ceva cu 5 lei? Eu vând cu 4 lei 80. Îmi chemi clienții la tine? Eu îi chem pe ai tăi la mine. În plus, că doar contraoferta trebuie să fie mai bengoasă decât oferta, le dau și transportul până la Aeroport moca. Vinzi tu bilete Iași – Roma și retur cu 354 euro? Apoi, eu le vând cu 221 euro. Vinzi tu bilete Iași – Tel Aviv și retur cu 695 euro? Apoi, eu le vând cu vreo 350 euro. Ca să nu fie confuzii, am mers pe ideea de bilete cumpărate de azi pe mâine, varianta cea mai ieftină posibil. În cazul zborului spre Tel Aviv, recunoaștem. N-a fost chiar cea mai ieftină variantă posibilă la Air Moldova, dar cele mai ieftine erau vândute deja până prin august. Ai lansat tu cursă spre Milano? Vorba vine, că e de fapt Bergamo, Orio al Serio Milan (BGY), nu aeroportul internațional Milano Malpensa (MXP). Un fel de clasa a doua, versus clasa întâi la trenuri. Și 60 km distanță. Adică, mai pe înțeles, mergi la shopping în Palas, dar cobori din tramvai la Universitate și mai mergi oleacă. Air Moldova numai nu te lasă direct pe Via Monte Napoleone, în Milanul Milan, nu în Begamo. A, nu știți ce e aia? Întrebați pe alde Mădălina Ghenea sau altă vedetă de carton, care se laudă că-și face shoppingul pe-acolo. Te lauzi tu cu zbor spre Londra – Luton? Ei, eu vin cu Heathrow. Am mai putea spune că de la Chișinău există deja cursă spre Veneția, pe care aeroportul nostru o visează pentru la toamnă și spre Frankfurt, de la care ai noștri și-au luat gândul că nu vrea nici Lufthansa, nici Taromul. Ne oprim aici, că nu vrem să le facem reclamă pe gratis basarabenilor.
Ca o concluzie
De ce am tot povestit asta? Păi, pentru că situația e destul de bleu deja, ca să nu zicem albastră de-a binelea. Dacă basarabenii oferă transport gratis până la Chișinău și bilete mai ieftine, o bună parte din clienții Tarom de la Iași s-ar putea să aleagă varianta basarabeană. Nu de alta, dar în Republica Moldova intri doar cu pașaportul, deci destul de simplu. Iar majoritatea celor care zboară spre Italia nu merg la shopping, ci la muncă. Nouă ne-ar conveni. Drum de două ore până la Chișinău, dar economisim o sută sau două de euro, pe care le putem lăsa acasă la copii sau pe care le putem bea în primul pub italian. Tarom face curse externe de la Iași pentru că sunt al naibii de rentabile, nu pentru că ne iubesc ei de le sar capacele. Dacă nu mai rentează, le desființează scurt, că în ultima vreme până și ei merg pe ideea de profit. Le desființează, am pus-o, pe românește. Că ne mai rămâne cursa Austrian Airlines spre Viena și cea spre București. A, până și spre București e mai ieftin de la Chișinău decât de la Iași!
“Veste bună pentru pasagerii din Iaşi. Compania Air Moldova anunţă despre lansarea unui proiect destinat pasagerilor din Iaşi care aleg să călătorească prin Chişinău. Această ofertă este valabilă din data de 1 iulie 2014 şi presupune crearea unor oferte de călătorie cu transfer gratuit. Compania va oferi zboruri spre toate destinaţiile Air Moldova: Atena, Barcelona, Bologna, Bucureşti, Verona, Kiev, Larnaca, Lisabona, Londra, Madrid, Milano, Moscova, Nijnevartovsk, Paris, Roma, Sankt-Petersburg, Istanbul, Frankfurt, Veneţia, plus cursele sezoniere – Antalya, Dublin, Soci şi Surgut”. Aşa sună începutul anunţului publicat de compania moldoveană