Administratorii şnapani nu mai au scăpare. Acest lucru e tot mai evident de vreme ce specialiştii Dalkia şi inspectorii Primăriei fac presiuni pentru ca facturile la încălzire calculate incorect să fie refăcute. Iar presiunile dau şi roade. După ce, în aprilie, 160 de familii și-au primit banii înapoi pentru că au fost „încărcate” pe lista de întreținere, alte câteva sute de familii beneficiază acum de aceeași măsură reparatorie. Până în prezent, 400 de familii și-au primit banii înapoi, după ce s-a dovedit că asociația de proprietari a împărțit incorect și ilegal costurile de încălzire pentru iarnă 2013 – 2014.
Traseu simplu
Mai clar spus, administratorii de asociaţie nu mai sunt mici dictatori şi nu mai pot face doar ce vor ei. Traseul îndreptării unei nereguli e destul de simplu. Locatarul care a constatat că suma repartizată drept factură la încălzire e mult mai mare decât media calculată şi anunţată de Dalkia la nivelul întregului oraş poate face o sesizare fie la Primărie, fie direct la companie. Dalkia şi inspectorii Primăriei fac verificări şi, dacă reclamaţiile locatarului sunt întemeiate, se iau măsuri. În primă fază, angajaţii Primăriei îi somează pe şefii asociaţiei să recalculeze facturile, retroactiv, pentru a intra în legalitate. Dacă cu vorba bună nu se poate, se ajunge chiar la amenzi pentru cei din conducerea asociaţiei.
De bun simţ
E pentru prima dată în istoria Iaşului când locatarii nedreptăţiţi îşi primesc banii înapoi. De fapt, e o stare de normalitate. Iar noua metodă de lucru trebuie să fie corect înţeleasă. Legea prevede clar cum se împart cheltuielile. Dacă administratorii nu pricep, pot solicita consultanţă de la Dalkia sau de la inspectori ai Primăriei. În esenţa, e o chestie simplă, de bun simţ: fiecare să plătească fix cât a consumat.