Acum vreo două săptămâni era să-și șteargă cauciucurile de noi unul cu un BMW. Noi eram pe trecerea de pietoni, el la fel, doar că de-a curmezișul. Noi eram pe verde, el pe roșu. Noi ne-am ferit și am mers mai departe, el a frânat dincolo de trecere și s-a dat jos din mașină, nemulțumit probabil că nu ne-a luat pe capotă. A încercat să se dea jos, de fapt, pentru că picioarele nu-l prea ajutau, așa că a renunțat. N-am băga mâna în foc, că eram relativ emoționați de moment, dar parcă am simțit de la cinci metri un vag damf de sâmbure de prună. A, era miezul zilei, în centrul Iașului.
Statistică neagră
Nu vă spunem o noutate, firește. Probabil că oricine poate împărtăși o experiență similară, în care era să fie, a fost sau știe pe unul care a fost izbit de o mașină condusă de un șofer băut. Și nu e lună în care să nu ajungă careva la spital sau la morgă pentru că drumurile sale s-au intersectat cu cele ale unui șofer băut. De fapt, mai degrabă nu există săptămână în care să nu se întâmple asta. Luna asta avem deja un tânăr de 18 ani mort și un altul, de 15 ani, căruia medicii au renunțat să-i mai acorde vreo șansă și au îndrumat familia spre Dumnezeu. Niciunul din ei nu se afla pe stradă în momentul accidentului. Cu alte cuvinte, mor absolut nevinovați, în condițiile în care nici pe trotuar nu te mai afli în siguranță când se urcă câte un bețiv la volan. Și se urcă atât de des, că Poliția nu face față/sau nici nu-și bate capul? Doar în ultimele săptămâni, patru ieșeni au murit, iar nouă au fost răniți în accidente provocate de șoferi băuți. Despre un al zecelea tocmai v-am spus că multe șanse nu are.
Şi poliţişti piliţi
Ziceam că nici pe trotuar nu ești în siguranță? Am greșit, se poate și mai rău. În ianuarie, un tânăr de 27 de ani, pilit bine, a uitat cum se ține volanul și a luat-o razna în Galata. A lovit altă mașină, a ricoșat din ea și s-a oprit într-o farmacie veterinară. N-au fost răniți, dar a fost un semnal de alarmă pe care cineva ar fi trebuit să-l vadă. Dar cine să-l bage în seamă, câtă vreme până și șeful Serviciului de Permise și Înmatriculări Auto, Tudor Minea, a fost prins băut la volan de colegii lui de la Rutieră, în februarie? Cu o săptămână înainte, alt comisar-șef, Petru Curelariu, pățise aceeași figură. Dacă și polițiștii se urcă piliți la volan, ce așteptări să mai avem de la șoferii ”obișnuiți”?
Izbit în tramvai
Prin martie, un năuc cu 1,18‰ alcool a intrat în plin într-un tramvai pe pasajul Alexandru cel Bun. Tramvaiul a scăpat. Lui i-a zburat o roată, dar tot a mai condus juma’ de kilometru până să fie oprit. N-au fost victime, dar vreo zece șoferi au trebuit să ia distonocalm să-și revină, după ce au reușit să evite la limită mașina condusă de nebunul cu carnet. Măcar dacă ar fi fost vreun imberb teribilist, dar individul avea 46 de ani, adică destul de matur, am zice noi.
A omorât doi oameni
Prin aprilie, alt amețit, tot de alcool, i-a ieșit în față cu Matizul lui unuia cu un Audi A4. A frânat ăla, săracul, dar tot l-a izbit, iar Audi-ul a ricoșat pe trotuar, lovind un biciclist și o florăreasă. Era să fie linșat bietul șofer, de neamurile florăresei, chit că nu fusese vina lui. Biciclistul s-a ales cu vehiculul propriu făcut acordeon. În rest, toate bune. Nu că drumurile județului ar fi mai sigure. În septembrie, pe când încă nu era gata tulburelul, un Mercedes Vito condus de un șofer, cum altfel, băut, a întrat într-un copac la Mironeasa, din cauza pedalei apăsate prea temeinic. Doi pasageri morți. Norocul bețivului, șoferul a scăpat cu o claviculă ruptă.
Copoul, pistă de încercare
În octombrie, a fost rândul unui student să se spargă în figuri. Cu țuica la bord, puștiul de 21 de ani a vrut să-i arate prietenei ce as al volanului este el. Și unde să o facă mai bine, dacă nu pe Copou, unde este drum drept cale de 3 km? Așa că a călcat-o temeinic, de la Fundație spre Agronomie. Doar că bulevardul Copou este drept doar dacă nu vezi strâmb. Urmarea a fost că puștiul a pierdut controlul volanului taman la Super și a intrat într-un stâlp. Mașina în stâlp, prietena în spital, cu bazinul bucăți, alți doi preteneari, de pe bancheta din spate, răniți ușor. Normal, el n-a avut nici pe dracu’.
O tragedie
Până acum, luna noiembrie a fost neagră. Și încă este puțin spus, dar culoare mai întunecată nu există. Noaptea de 1 spre 2 noiembrie, Coada Stâncii – Ungheni. Un șofer din Holboca, la volanul unei Skode și cu 0,99‰ în aer, ratează o curbă și se înfige într-un gard. Doi pasageri răniți, șoferul la fel, un mort. A doua zi, duminica votului. Un puști de 18 ani își face datoria de cetățean, votează și iese la plimbare, pe șoseaua Ciric, pe lângă lacul Veneția. Întuneric, trotuar lipsă. Elevul, olimpic de felul lui, mergea pe marginea drumului, adică prin iarbă, nu pe asfalt. Un cretin călare pe un Opel a intrat în plin în el, l-a târât vreo 20 de metri. Și-atât a fost. Șoferul, băut, firește. Nu vă povestim cum au reacționat colegii și prietenii băiatului, nici ce-a fost la înmormântare, că nu avem la îndemână cuvintele potrivite.
Lovit pe trotuar
Mai deunăzi, pe lângă Selgros, alt criminal la volan. Teoretic, la 60 de ani, un om ar trebui să fie la vârsta înțelepciunii, cu nepoți de crescut, pe care să-i învețe cum se trece strada. Și cum să se ferească de bețivi ca el. Făcut bine, căci 1‰ în aer este enorm, după cum știe orice șofer, individul sare pe trotuar, pe unde tocmai trecea un puști de 15 ani. Cel de care ziceam la început că medicii nu-i dau multe șanse. Animalul de șofer a și fugit apoi de la locul accidentului. Culmea tupeului, a oprit în parcarea de la Selgros, și-a aprins o țigară, iar când au apărut polițiștii s-a apucat să le explice că nu el era la volan, ci pasagerul din dreapta. Că poate bietul băiat avea o șansă în plus dacă anunța imediat ambulanța, nu i-a trecut prin mintea încețoșată. Iar exemplele enumerate anterior reprezintă doar o parte din ceea ce s-a întâmplat de la începutul acestui an pe şoselele din Iaşi.
Poliţia tace chitic
Și noi bem un pahar din când în când. Și știm mulți șoferi care nu refuză un pahar, câtă vreme și-au convins nevestele să-i ducă acasă. Nebuni se vor găsi oricând, dar unde naiba e poliția, totuși? În trei săptămâni trecute din această lună, trei accidente grave, toate pe fond de alcool. Undeva în Centru, pe Otilia Cazimir, este un șef al Poliției Rutiere. Hai, că un accident se mai întâmplă. Hai, că două. Dar nici după al treilea n-am auzit nimic. Măcar un anunț că se apucă de vânat bețivi la volan, poate-i sperie de-acum încolo dacă până să fie cazul n-a putut. Dar oare de la câți morți în sus se aude măcar un fel de scuze, gen ”ne pare rău că n-am putut să-i oprim pe criminalii cu carnet să zburde prin târg”?
- 50% din accidentele de circulaţie provocate de persoane aflate sub influenţa alcoolului, nu se produc la alcoolemiile foarte mari, ci la alcoolemii mai mici, sub 1,0 g/litru. Pare de neînţeles, dar, potrivit autoexpert.ro, explicaţia este totuşi simplă. Foarte mulţi dintre şoferi, care au consumat unul sau două pahare de alcool, consideră că acest lucru nu le va influenţa actul de conducere, cred că ei sunt mai buni decât alţii şi rezistă mai bine la băutură.
Cele trei cauze:
Viteza excesivă, şofatul sub influenţa băuturilor alcoolice şi lipsa educaţiei legate de purtarea centurilor de siguranţă sunt cele trei cauze majore ale deceselor pe şosele în Europa, zonă a lumii în care în 2012 şi-au pierdut viaţa 28.000 de oameni. Luxemburg, Letonia şi România sunt cele doar trei ţări din Uniunea Europeană în care decesele survenite în urma accidentelor au crescut în 2012 faţă de 2011. În România au murit 2.050 de oameni în 2012 în accidente rutiere, în timp ce în 2011 numărul era mai mic: 2.018. (sursa: www.politiarutiera.ro)
- 7.500 de decese ar fi fost evitate doar în Europa în 2012 dacă şoferii implicaţi ar fi avut alcoolemie zero. La nivel mondial, decesele ar scădea cu 20% dacă toate statele ar avea legi care să interzică şofatul sub influenţa băuturilor alcoolice (sursa: www.politiarutiera.ro).