Toată lumea s-a prins zilele astea că în țărișoara noastră s-a deschis sezonul turnătoriilor, denunțurilor și reclamațiilor. La așa ceva se ajunge când caruselul lăcomiei la bani se învârte așa de repede că îi ia pe toți amețeala și frica de pârnaie pe termen lung. Ai o prietenă despre care procurorii te întreabă una-alta și-ți promit o scădere a pedepsei dacă colaborezi? Verși tot despre ea, că de ce să plângă mama, când poa’ să plângă mă-sa. Cunoști vreun șef de partid de dreapta care nu ți-a dat chitanță pentru bacșișul ăla din șpaga aia de milioane de coco? Scrii repejor un denunț, cu toate detaliile suculente: suma aterizată la partid, data și ora livrării, culoarea sacoșei cu care s-au cărat teancurile de coco, eventual o stenogramă a discuției din care să aflăm cine pe cine a fraierit, ce tari sunt vidrele și buldogii din politică, și cât de proști sunt românii că se lasă furați.
Cerc vicios
E foarte adevărat că în jocurile astea periculoase se află la mijloc mulți-mulți bani, dar și cea mai valoroasă proprietate a omului: libertatea. Treaba vine cam așa: ai bani, dar n-ai libertate, rămâi cașbec că oricum îți ia statul și banii ca să recupereze prejudiciul. N-ai bani, dar ai libertate, înseamnă că te poți mișca și poți face rost de bani. N-ai nici bani, nici libertate, ai căzut cel mai probabil de prost și găinar.
Ca măgarul pe sat
Ultimul caz a rămas când ai și bani, ai și libertate. Ei, aici începe povestea unui denunț senzațional la care nu s-a gândit nimeni și care a avut loc recent pe raza orașului Iași. Un mega-magazin s-a supărat pe primărie. Deci, nu Ion s-a supărat pe Vasile, adică o persoană pe altă persoană. Ci ditamai Car4 Fericita a reclamat la coșcogea primăria Iași faptul că lucrările de înlocuire a șinelor de tramvai de pe Calea Chișinăului i-ar fi alungat clienții și, ca urmare, i-au scăzut vânzările. Am putea înțelege că nimănui nu-i cade bine să vadă că are tot mai puțini clienți în prăvălie. Dar ai bani și libertate. Adică, pe de o parte, obții ’jde mii de coco din taxele alea ilegale de listare pentru furnizori, iar pe de altă parte nu te-au săltat încă mascații pentru genul ăsta subtil de șantajare și delapidare. În plus, cu măcar o parte din purcoaiele alea de zeci de mii de euro obținute din taxele de listare poți face promovare inteligentă adaptată la noile condiții de transport din zonă, ca să-ți vină clienții în continuare. Dar nu, Car4 Fericita se declară nefericită, bocește și denunță faptul că se fac lucrări edilitare.
O prostie
Ne întrebăm, nu dăm cu parul: cam cât de prost poți să fii să te pretezi la așa ceva? Ce credeau creierele alea din Car4 Fericita că rezolvă reclamând faptul că lucrările au ajuns în dreptul magazinului lor? Că se vor opri lucrările și vor veni inspectorii UE să-și ceară scuze că le-au fugărit clienții? Bașca, faza asta cu pierderea clienților pare mai mult vrăjeală, că doar nu i-a întrebat Car4 Fericita pe ăia care nu mai vin de ce nu mai vin. Că dacă nu mai vin, n-ai de unde să-i iei. În plus, se circulă bine-mersi pe șoseaua Bucium, aia care leagă podul Socola de fosta Bază 3. Impresia noastră e una ceva mai simplă: mult-trâmbițatul faliment al rețelei Car4 are un sâmbure de adevăr. Dar, probabil că cei care pun umărul la faliment și-au zis că mai bine caută vinovații pe-afară, decât să-și deconspire propria incompetență și aroganță. Am trăit și-am văzut-o și pe asta: am ceva bani, am libertate, încep să pierd banii și dau vina pe cei care de fapt îmi bagă bani în prăvălie că-s prea puțini, că nu prea vin să cumpere și că prea și-au luat-o-n cap cu lucrările astea de reparații în oraș. Ăsta o fi managementul de tip occidental de la mama lui sau cu minte de hoțoman autohton?
titi
Fratilor, da’ voi sunteti cu capu’ mereu in pantalonii lu Jiji? Mai esiti bre de acolo, ca asa cum merg lucrurile o sa mergeti la Carfur sa-i rugati sa va erte!