De vreo săptămână încoace, aeroportul nostru este cel mai discutat subiect local. Mai o inaugurare, chiar întârziată, a încă unui terminal, de zici că o să ajungem orașul celor 7 terminale, nu al celor 7 coline, mai o lansare de cursă externă spre o destinație gen Paris sau München, mai un anunț de candidatură la primărie. Hopa! Stop aici, că nu ne interesează politica, ci Iașul. Mai puțin s-a vorbit de alt aeroport, care și-a anunțat reintrarea pe piață. Ne referim la Suceava, care a terminat de cheltuit banii europeni alocați și are pistă și terminal noi. Ne amenință? Ne vor fura pasagerii? Avem a ne teme de el?
Deocamdată e cinema
Un prim răspuns a fost dat chiar de președintele Consiliului Județean Suceava, Cătălin Nechifor. Acesta a anunțat că deocamdată nu sunt zboruri, așa că lumea este chemată să viziteze noul terminal, în următoarele zile urmând să aibă loc câte o reprezentație cinematografică. Nu ne întrebați de ce nu au negociat până acum, cât au lucrat la pistă, cu Tarom sau alte companii, ca să poată da imediat drumul la zboruri. Căci, dacă au negociat și nu au reușit să convingă, e de rău. Pentru ei.
N-au echipamente
Un alt răspuns a fost dat de ROMATSA, care abia ce a anunțat că va organiza o licitație pentru echipamentele de ghidaj pe vreme proastă necesare aeroportului sucevean, acestea urmând să fie montate abia pe la primăvară. Cu alte cuvinte, chiar dacă ar avea curse operaționale, dacă plouă, dacă ninge sau e ceață, la Iași ar trebui să-și redirijeze zborurile, ceea ce pentru pasageri ar fi cam neplăcut. Vrei să ajungi la Suceava și te trezești la Iași, de unde trebuie să iei un autobuz.
Bază aero
Încă un răspuns vine de la Blue Air, unul dintre cei mai activi actori pe piața operatorilor aerieni. Baza lui principală se află la Bacău, iar recent s-au hotărât să țină un avion în permanență și la Iași. Zilele trecute au anunțat că vor mai aduce unul. Asta înseamnă că au deja două baze în Moldova, la distanță destul de mică una de cealaltă. Riscant de mică, în termeni aeronautici. Să zicem că baza de la Bacău este pentru Moldova de sud, iar cea de la Iași pentru Moldova centrală și de nord. O a treia bază, la Suceava, ar fi aproape o sinucidere economică. Moldova are doar vreo 4,5 milioane de locuitori, iar calculele se fac de la două milioane de locuitori pe aeroport în sus. Câtă vreme nu este fructificat potențialul reprezentat de moldovenii de peste Prut, n-are rost să te gândești la încă o bază. Iar pentru basarabeni, cel mai apropiat aeroport în afară de Chișinău este tot Iașul.
Se închide ţeava
Răspunsul final este dat de aceeași Uniune Europeană ai cărei bani au ajuns și la Suceava. Într-un studiu de acum câțiva ani, doar trei aeroporturi regionale din România erau considerate ca având suficient potențial de creștere pentru a merita să bagi banul contribuabilului european în ele: Oradea, Craiova și Iașul. Cele 40 de milioane de euro obținute în 2010 de Suceava pentru că Iașul a stat și a visat la vremea aceea au reprezentat ultimul lor tren european. Dacă nu-și găsesc vreun operator hotărât să se mute cu arme și bagaje la Suceava, noi putem să ne vedem liniștiți de-ale noastre.
8 milioane de pasageri
Aeroportul Internaţional Henri Coandă este cel mai mare aeroport din România şi unul dintre cele două aeroporturi importante din Bucureşti. Este situat în afara zonei urbane a Bucureştiului, în oraşul Otopeni, judeţul Ilfov, iar până în mai 2004 s-a numit Aeroportul Internaţional Otopeni. În anul 2014, Aeroportul Henri Coandă a fost tranzitat de 8,32 milioane de pasageri şi de aproape 92.000 de avioane.
Numărul pasagerilor din 2014
Bacău 313.376
Cluj 1,1 mil.
Constanţa 182.567
Craiova 138.880
Iaşi 275.000
Sibiu 216.000
Târgu Mureş 343.500
Timişoara 736.000