În fosta mahala Smârdan, imobiliarele sunt aur curat

În medicină, există un sindrom care afectează frecvent adolescenții, mai ales băieții. Nu știm dacă vi s-a întâmplat, dar sunt mari șanse să o fi pățit: la un efort nu din cale-afară de mare, de genul unei scurte alergări sau a unei reprize de fotbal cu băieții, adolescentul simte brusc înțepături în coșul pieptului, similare unei angine pectorale sau unui început de infarct. Nu e nimic de speriat. Pur și simplu, inima a rămas în urmă față de creșterea rapidă a organismului și îi este mai greu să pompeze sângele oxigenat în ritmul cerut de efortul depus. E o situație care se reglează de regulă de la sine, spre sfârșitul adolescenței, când organismul se stabilizează. Astăzi vom vorbi despre o zonă a Iașului care suferă acum taman de acest sindrom. Doar că reglarea naturală din cazul unui organism viu nu se petrece atunci când vorbim de o realizare umană. Așa cum am făcut și până acum, vom prezenta problema și vom căuta, împreună cu dumneavoastră, soluția. S-a întâmplat nu o dată ca din comentariile dumneavoastră să ne mai vină o idee.

Evoluție
Mai deunăzi, ne-am aruncat privirea pe niște texte de-ale noastre mai vechi, în care analizam piața birourilor și circulația prin Centru. Le-am citit noi, dar parcă ceva ne era neclar în ele. Aveam la un moment dat impresia că e vorba de alt oraș. Când ne-am uitat când l-am scris, ne-am lămurit de ce ne suna străin. Păi, cum să nu sune străin, câtă vreme era scris acum un an și jumătate? Or, între timp, multe lucruri s-au schimbat. Mai-mai că nu mai recunoaștem nici clădirile, nici străzile.

Terenuri de milioane
Faptul că Palas a mutat centrul de greutate al Iașului este evident. Nicăieri în oraș nu regăsim aceeași efervescență a construirii ca în zona dominată de mall și clădirile asociate lui. Practic, pe orice bucățică de teren disponibilă se construiește, iar prețul terenurilor încă rămase libere crește cu fiecare zi. Un preț mic este de 300-400 euro/mp, dar la banii ăștia poți găsi doar frânturi de teren de 300-500 mp, insuficiente pentru a construi ceva serios. De asta și sunt așa de ieftine. La 500 de euro/mp mai poți găsi câte un teren de 1.000 mp, minimul de care ai nevoie pentru a încerca să construiești ceva etajat. Un teren despre care am mai vorbit noi la un moment dat, situat vizavi de hotel International, se vinde cu cifra rotundă de două milioane de euro. Asta înseamnă 869 euro pentru fiecare din cei 2.300 mp disponibili. E unul dintre puținele încă libere. Dar la problema terenurilor vom reveni atunci când vom vorbi de una din cele mai importante probleme ale zonei.

Food-court gigant
Ce se construiește de la Palas încolo? Cam orice: birouri, apartamente, servicii conexe. Acum vreo doi ani, Iulian Dascălu anunța că lucrează la a cincea clădire din seria United Business Center, cu 15.000 mp de birouri închiriabili. Între timp, se vorbește și de United Business Center 6, cu 9.000 mp de birouri. Clădirea este deja închiriată în totalitate, înainte de a fi fost făcută. În apropierea Palas, pe Elena Doamna, s-a finalizat construcția centrului de afaceri al Bursei Moldovei. Recent, un partid politic l-a folosit pentru lansarea candidatului la Primărie. Fostul magazin universal Moldova a devenit clădire de birouri, lucrările de amenajare fiind aproape terminate. Zece milioane de euro investiți, pentru 11.600 mp de birouri. Numărul mare de birouri nou-amenajate a făcut necesară și o altă investiție. Cu scuzele de rigoare, investitorul din Palas a anunțat intrarea în șantier a zonei de food-court. Lucrările au fost terminate recent, ajungându-se acum ca 1.500 de oameni să-și poată lua masa simultan acolo. Dublu față de anul trecut, pe vremea asta. Am trecut recent pe-acolo și am renunțat să mai stăm. Impresia de aeroport în continuă mișcare este atât de puternică, încât probabil că am fi fost tentați să terminăm masa în 5 minute. Or, nouă ne place să mâncăm pe așezate, stând la taclale.

Locuințe mici
Setea de birouri clasa A este fantastică în centrul Iașului. Acest lucru nu înseamnă însă că nu se construiesc decât birouri și săli de mese pentru corporatiști. Se ridică și blocuri, acolo unde ele mai pot fi strecurate printre cele deja existente. Clădirea Iasicon sau cea a Inside sunt două astfel de exemple. Pe Sf. Lazăr ajungi și în situația de a deschide geamul pentru a da mâna cu vecinul din clădirea de alături. Lazăr Residence, de pe strada Zimbrului, este un exemplu de construcție unde s-a folosit orice milimetru disponibil. E un bloc construit în imediata apropiere de Palas Mall, cu apartamente de până la trei camere, cu suprafețe cuprinse între 25 și 49 mp. Însăși dimensiunile apartamentelor este un semn al foamei de spațiu din zonă. Într-o perioadă în care fiecare caută apartamente cât mai mari, spații cât mai largi, în care să poată respira după zeci de ani petrecuți în cutiile de chibrituri construite pe vremea lui Ceaușescu,

1.400 euro/mp
Lazăr Residence oferă apartamente relativ mici, dar nu și ieftine. Prețul este de 1.400 euro/mp de suprafață utilă, respectiv de 700 euro/mp de terase și balcoane. Un apartament cu două camere, de 48 mp utili și 13 mp de balcon ajunge la 76.300 euro, ceea ce nu este chiar puțin, chiar și în centrul Iașului. În opinia constructorului însă, Cristin Zămosteanu, avantajul de a locui lângă Palas ar trebui probabil să compenseze spațiul redus. Într-un alt bloc din zonă, un apartament cu trei camere, de 66 mp, se vinde cu 92.400 euro, ceea ce înseamnă tot 1.400 euro/mp.

Înghesuială maximă
La fel a gândit probabil și Cristinel Niculiță, care construiește un bloc pe strada Moldovei, între două case, ca și alții, care au ridicat blocuri unde nu te aștepți. Un astfel de bloc, de zece etaje a răsărit pe o stradă care nici nu are nume, de fapt nimic mai mult decât o alee care leagă strada Moldovei de cea a Icoanei. Doi oameni mai corpolenți nu încap pe acolo. Pe unde vor trece mașinile localnicilor, cum va putea unul să iasă și altul să intre în același timp, ne e imposibil să ne imaginăm. Va fi însă problema viitorilor locatari. Aleea e mărginită de proprietăți particulare, pe una tocmai ridicându-se o vilă nouă. Va fi aproape imposibil să fie expropriat cineva pentru a lărgi „strada”.

Sala Polivalentă rămâne?
Zona din imediata apropiere a Palas-ului, adică strada Sf. Lazăr, este deja plină de clădiri, de nu mai ai unde să arunci un ac. S-ar mai putea construi în plus doar dacă se demolează benzinăria sau Sala Polivalentă. De fapt, au apărut deja unele voci care propun construirea unei săli polivalente moderne oriunde altundeva în oraș, fără a se mai încerca modernizarea sălii actuale. În condițiile hiper-aglomerației din zonă, nu este surprinzător că și străzile apropiate au fost prinse în febra imobiliară. Strada Zimbrului este un singur exemplu, dar aceeași situație se întâlnește și pe strada Moldovei, pe Tăietoarei, până spre Tudor Vladimirescu. Ieșenii din casele mai vechi sau mai noi din fosta mahala simt din ce în ce mai mult presiunea investitorilor, interesați să dărâme casele pentru a ridica blocuri peste ele.

Străzi mici și proaste
Iar rapida dezvoltare a zonei a pus presiune și pe municipalitate. Strada Smârdan, neatinsă ani de zile, a fost inclusă mai ieri pe lista de investiții a Primăriei, care a constatat că degeaba a modernizat anii trecuți străzile Moldovei, George Emil Palade, Adunați, Icoanei, Barbu Lăutaru și altele din zonă și că se simte nevoia stringentă a unei artere de legătură între zona Palas și Tudor Vladimirescu. Noi nu suntem chiar convinși că cele două benzi ale străzii Smârdan sunt suficiente pentru a îndeplini acest rol și pentru a descongestiona zona, dar asta e altă discuție.

Trafic sufocat
Orașul în oraș reprezentat de Palas a ajuns la adolescență în doar trei-patru ani. Nu a terminat încă de crescut, dar prezintă deja problemele aferente întregului oraș. Doar că sunt amplificate de spațiul mic. Densitatea populației este mai mare decât oriunde în restul orașului. Iar partea proastă este că această populație se adună în timpul zilei, perioadă în care zona este traversată și de simplii trecători, de exemplu de pensionarii care se duc la cumpărături sau de elevii care se îndreaptă spre școală. Dacă nu ești din zonă sau nu ai drum pe-acolo suficient de des, este greu să-ți imaginezi coșmarul reprezentat de circulație și de parcare. Străzi despre care cu greu se poate spune că au două benzi, sunt folosite ca bulevarde. Două benzi pentru parcare, două pentru circulația pe ambele sensuri. Adică patru benzi, unde nu sunt nici două. Firește, acest lucru nu se poate decât pe seama trotuarelor, care și așa sunt subdimensionate. Vechile ulițe nu pot suporta o tramă stradală modernă. Dacă măcar nu ar exista problema parcărilor, ar mai fi cum ar mai fi. Dar sunt perioade din zi în care vechii locuitori nu pot ieși din curte cu mașina, pentru că în dreptul porții sunt parcate altele două. Și nu e răutate, dar pur și simplu nu există parcări.

Norme încălcate
Nu ne dăm seama ce a fost în mintea celor care au aprobat ridicarea de blocuri și clădiri de birouri fără parcări, sau cu acestea dimensionate la minim. Înainte de 1989, se considera ca fiind o normă „de lux”, existența unui loc de parcare la fiecare două apartamente. De regulă, se aplica raportul de unul la patru. În condițiile actuale însă, și un loc de parcare la fiecare apartament este puțin. Normele legale actuale impun existența unui loc de parcare pentru fiecare apartament sau a două locuri de parcare, dacă apartamentul are peste 100 mp. Pentru clădirile de birouri, se impune un loc de parcare la fiecare 60 mp suprafață utilă. Probabil că astfel de norme au fost aplicate și aici, cu toate că erau evident depășite. Normele pe care vi le-am prezentat mai sus au fost adoptate în 1996, adică acum fix două decenii. Nu știm unde lucrați dumneavoastră, dar noi suntem patru, cu mașini, într-un birou cât o sufragerie, adică de vreo 20 mp. Adică o mașină la fiecare 5 mp de birou, nu la 60 mp. Situația nu este alta nici în zona Palas-Moldovei. Or, dacă la Palas există parcarea subterană a complexului, în afara acestuia nu există nimic similar. Se merge pe norme subdimensionate de 12 ori. Să ne mai mirăm că zona se sufocă?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *