În decursul unei vieți, orice om are măcar o dată ocazia să spună ceva definitiv și irevocabil, care să intre în galeria citatelor celebre. Ceva gen „mens sana in corpore sano” sau măcar ca „toute proportion gardée”. Că nu toate vorbele de duh ajung la destule urechi pentru a intra în istorie, e altă treabă. În același interval, un popor poate inventa un dicționar întreg de zicale și strigături de ținut minte. Iar când poporul ăla are două mii de ani de istorie, câți are al nostru, și mai e și născut poet pe deasupra, doar cerul e limita. Una din zicalele românești pe care o știe oricine este că dragostea trece prin stomac. Mă rog, în general trece ceva mai jos de brâu, dar zicala rămâne valabilă. Și ca orice zicală românească, poate fi înțeleasă în două feluri, cu referire fie la celebrii „fluturi” pe care îi simte îndrăgostitul, fie la faptul că șansele de a câștiga dragostea unei femei sunt proporționale cu greutatea verighetei și cu nota de plată achitată la restaurant în seara cu pricina. Oricât am fi de romantici, credem că românul s-a gândit mai mult la a doua variantă, că e cinic și buruienos în exprimare de felul lui. Ei, și tocmai despre această zicală vom vorbi în cele ce urmează.
Sponsorizare în dragoste
În afaceri, există ceea ce se cheamă „business angel”. E un fel de Mecena din acest domeniu. E omul cu bani la care vin tinerii care au idei bune de afaceri, dar nu au cu ce le porni. „Îngerul” îi dă banii necesari. De fapt, e un înger cu aripile trăznind a catran de la o poștă. „Îngerul” nu sponsorizează, ci împrumută. Dă banul contra unei cote-părți din profiturile viitoare, de regulă 50%. Firește, există riscul ca afacerea să nu meargă. Dar și dacă merge! Ce treabă au afacerile cu dragostea de care vorbeam la început? Are. Că și în acest domeniu, după cum bine se știe, există ideea de „sponsorizare”. Nu o dată ați putut vedea pe câte unul publicând un anunț că oferă gazdă unei studente sărace, contra unor servicii. Și nu o dată s-au văzut profesori universitari bine situați căsătorindu-se cu o proaspătă absolventă sau un patron însurat cu secretara. E tot un fel de sponsorizare și asta, la urma urmei.
Cerere și ofertă
Ce ne-a plăcut întotdeauna a fost exprimarea deschisă, sinceră. Ce sens are să o dai pe după cireș, vorba tot a românului? Spui clar ce vrei și ce oferi. Legea fundamentală a economiei de piață spune că tranzacția se face întotdeauna la prețul corect, cel la care cererea se întâlnește cu oferta. Nu trebuie să fie un preț mic. Ci doar unul reciproc acceptat. La fel e și în dragoste. Ca în orice alt domeniu, și aici cererea se întâlnește cu oferta, la un anumit preț. Care poate fi romantic sau pecuniar, după preferințe. Un site unic în felul lui, tocmai asta propune. La prima vedere, e un site de întâlniri ca oricare altul. Pe care îți postezi un profil și cauți un partener sau o parteneră corespunzător, respectiv corespunzătoare. Adresa site-ului face însă lucrurile clare: www.cautsponsor.ro. Ce poate fi mai clar?
„Discreție maximă!”
În prezentarea sa, site-ul de care vorbim se exprimă însă ca oricare altul. Vorbește de relații echilibrate, de efortul care trebuie depus pentru a le face să meargă, de contribuții din punct de vedere al implicării sentimentale. Sunt exprimări eufemistice, la urma urmei. ”Efortul” poate fi foarte bine strict financiar, iar pentru cuvântul „contribuție”, în dicționar nu există decât un sens monetar, nu și unul sentimental. Pagina de Facebook este mult mai clară. „Cauți o iubire secretă și discretă? Este locul ideal! Cautsponsor.ro. PS: Discreție maximă!”. Cine are urechi de auzit, aude. Cine își închipuie că această descriere se referă la romantism, e naiv. Firește, exprimarea eufemistică are rolul ei. Cautsponsor.ro nu vrea să fie confundat cu un site de escorte, deși tot de bani este vorba, în fond. Pur și simplu, acoperă o nișă pe care nu se băgase încă nimeni. Site-uri de întâlniri pur și simplu există, site-uri pentru swingeri există, site-uri pentru „închiriat” fete pentru o noapte sau o săptămână există. Până acum, nu existau site-uri care să se adreseze celor dispuși să fie generoși într-o relație mai îndelungată sau fetelor în căutarea unei astfel de legături. Acum există.
Sute de ieșeni
Iar interesați de așa ceva sunt mulți. Pe Facebook, pagina se laudă cu 4.000 de membri ai grupului, dar a primit aproape 17.000 de like-uri. Și abia a fost lansată. N-am numărat membrii care și-au făcut profil pe site, dar ne-am aruncat o privire peste ieșeni. Până acum, s-au strâns 351 de profiluri de ieșeni și ieșence. Iar ca site-ul să fie într-adevăr unic, spre deosebire de majoritatea site-urilor de matrimoniale, aici bărbații sunt minoritari. Am găsit 99 de ieșeni, dar 252 de ieșence. Cu alte cuvinte, sunt mai multe fete care caută sponsori dacă bărbați unt dispuși să sponsorizeze. Cam la fel se întâmplă și în viața reală, de altfel. Suntem curioși la ce preț se întâlnește cererea de sponsorizare cu oferta aferentă, dat fiind acest echilibru. Ar putea fi un studiu interesant, din punct de vedere economic.