De prin 1927, celebra revistă americană Times îl desemnează pe omul anului, în persoana politicianului, artistului sau a omului de știință care a influențat cel mai mult lumea în ultimele 365 de zile. A fost și Mahatma Ghandi, a fost și Hitler, a fost și Stalin, iar anul ăsta a primit titlul proaspătul președinte al „Statelor Divizate ale Americii”, Donald Trump. În 1960, titlul a fost acordat unui număr de 15 oameni de știință americani. Acum 10 ani, a fost un titlu acordat generic tuturor creatorilor de informație pe internet. Pe ideea asta am zis să începem și noi să dăm titlul de „Ieșeanul anului”. Pentru primul an, am eliminat politicienii vechi, că-i știm prea bine, pe cei noi, că încă nu-i știm destul. Am eliminat academicienii, profesorii universitari, că ei sunt obișnuiți cu titlurile. Până la urmă, ne-am decis asupra unei femei. Nu că voiam noi să fim corecți politic, ci pur și simplu pentru că ni s-a părut că în 10 ani de prezență în mediul public ieșean a lăsat ceva urme. E și suficient de tânără încât să-și poată pune amprenta încă multă vreme. Și, ca să fim sinceri, nu a apărut încă atât de des la televizor încât să devină obositoare. Cu voia dumneavoastră, Mirabela Miron.
S-a reorientat
La 39 de ani, Mirabela Miron e unul din cei mai activi antreprenori ieșeni. A terminat Facultatea de Geografie a Universității „Al.I. Cuza”. Și-a început cariera în învățământ, ca majoritatea absolvenților din acest domeniu, dar s-a lămurit repede că așteaptă altceva de la viață. După doi ani de învățământ, a întors foaia și a devenit expertă în economie, cu toate cursurile și atestatele pe care vi le-ați putea imagina în acest domeniu. În această privință, e suficient să spunem că e vicepreședintele filialei Iași a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați, organism în care nu intră decât cei mai buni contabili și auditori. De zece ani, Miron a intrat în afaceri, ajungând repede unul dintre cei mai cunoscuți consultanți fiscali și auditori financiari ieșeni. Conduce un grup de firme, Avisso, care tocmai cu activități de consultanță pentru afaceri, management și contabilitate se ocupă.
Obiectul muncii
Consultanța e genul de afacere în care te poți îmbogăți rapid. Și este una dintre metodele preferate când e vorba să mulgi bugetul public, pentru că e greu de cuantificat valoarea sa. În fond, cât valorează un sfat? Nici mai mult, nici mai puțin, decât prețul pe care îl ceri și care ți se acceptă. Consultanța este la mare preț în Uniunea Europeană și este impusă și proiectelor pe care aceasta le finanțează. O parte din banii alocați unui proiect se duc pe consultanță. Făcută pe bune, consultanța aduce mai puțini bani pe termen scurt, dar sunt bani mai siguri și nici nu te caută DNA pe urmă. Aceasta, pentru că ea este necesară și în mediul privat. Doar că un om de afaceri nu-ți dă bani pe ochi frumoși. Din consultanța pe care i-o acorzi, el trebuie chiar să obțină rezultate palpabile. Iar grupul Avisso oferă tocmai acest gen de consultanță. La scară absolută, nu este o afacere mare, oferind sfaturi de vreo 4-500.000 de euro anual. Suficient însă cât să asigure o pâine unui număr de vreo 50 de oameni, specializați în contabilitate, expertiză în resurse umane și consultanță de afaceri.
Activități conexe
Tehnic, este încă o afacere în creștere, chiar dacă solidă și chiar dacă a reușit să treacă cu bine și peste criză, perioadă în care multe afaceri de profil s-au închis, pentru că vechii clienți au preferat să nu mai cheltuiască și pe consultanță. Iar aici apare și motivul pentru care am considerat-o pe Mirabela Miron demnă de a purta titlul de ieșean al anului. Grupul Avisso s-a implicat în acest an foarte mult și în acțiuni… caritabile să le spunem, deși termenul trebuie nuanțat. Din grup face parte și o fundație, Asociația „O șansă pentru fiecare”. Nu este însă o asociație care să împartă o masă caldă sau un rând de haine celor neajutorați. În loc să ofere câte un pește celor flămânzi, asociația le oferă undițe. Prin intermediul asociației au fost înființate în Delta Dunării 11 structuri de economie socială. Acestea înseamnă propriu-zis mici afaceri în care sunt cooptați oameni din categorii defavorizate, cărora altfel le-ar fi imposibil să-și demareze o afacere sau fie și doar să se angajeze: femei, țigani, persoane cu dizabilități și din alte grupuri vulnerabile. Două astfel de structuri asigură cursuri de formare în domeniul HORECA, respectiv hoteluri, restaurante și altele asemenea, funcționând ca pensiune turistică și restaurant.
Pentru tineri
O a doua inițiativă se adresează unui alt segment de populație, cel al tinerilor antreprenori, aflați la început de drum, care au idei, nu și mijloace. „Leii de Business Tânăr” și-a avut gala chiar luna trecută, fiind premiate cele mai bune idei de afaceri provenite de la tineri. Premiul întâi a fost adjudecat de un tânăr care vrea să-și lanseze o afacere în domeniul serviciilor de imprimare 3D. Al doilea, unui tânăr care a propus realizarea de pahare de carton, iar al treilea premiu l-a primit un tânăr cu o idee de afacere în domeniul serviciilor de îngrijiri medicale prin telemedicinei.
Trei argumente
Pe scurt, ieșeanca anului înseamnă o afacere solidă, implicare în acțiuni sociale și în sprijinirea altor idei de afaceri. Începutul e frumos. Suntem siguri că și continuarea va fi la fel.