Anul trecut a fost unul trist pentru companiile ieșene care speră să facă bani din activităţile turistice. În pofida evenimentelor organizate, profitul raportat de către tur-operatori şi hotelieri este departe de a defini Iaşul ca destinaţie turistică consacrată.
În topul realizat anul trecut de Camera de Comerţ şi Industrie Iaşi, Hotel Orizont (Ramada) figura pe prima poziţie la domeniul „Turism”. Situaţiile financiare raportate pentru anul trecut reconfirmă acest lucru. Hotel Orizont a înregistrat o cifră de afaceri de 7,8 milioane de lei, venituri de 8,6 milioane de lei, precum şi cel mai mare profit dintre companiile de profil din judeţ, în valoare de 576.289 de lei.
Motelul Bucium, unitate de cazare care a avut parte de importante modernizări în ultimii ani, se află pe locul al doilea. Compania a reuşit să încheie anul financiar trecut cu o cifră de afaceri de 2,7 milioane de lei şi un profit de 126.601 lei.
Pe locul al treilea, conform raportărilor către Ministerul de Finanţe, se află Hotel Unirea. Unitatea de cazare din centrul oraşului, clasificată cu patru stele, a reuşit să obţină o cifră de afaceri de doar 11,08 milioane de lei şi venituri totale de 11,2 milioane. Cu toate că sumele sunt mai mari decât cele înregistrate de compania de pe locul I, profitul obţinut este semnificativ mai mic, de doar 115.349 de lei.
Codaşă în topul veniturilor din turism este compania omului de afaceri Dănuţ Prisecariu. SC Turism Moldova SA a reuşit anul trecut „performanţa” ca, în ciuda veniturilor de peste 10 milioane de lei şi a cifrei de afaceri de 8,9 milioane de lei, să finalizeze perioada de raportare fiscală cu pierderi de 6,37 de milioane de lei.
Nici anul acesta nu se prezintă a fi unul de bun augur pentru companiile care au ca domeniu de activitate turismul. Conform statisticilor judeţene, în primul semestru din 2013 sosirile turiştilor au înregistrat o scădere de 2,9% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, iar înnoptările s-au redus cu 7,7%.
Doru Călătoru