Au trecut vremurile când moldoveanca Andreea Marin rupea topurile audiențelor posturilor TV mioritice și smulgea fluvii de lacrimi cu surprizele lăcrimoase de la televiziunea publică. Bine, lacrimi mai smulge și acum, dar mult mai puține, fiind bătută la rating și sharing până și de reluări ale filmelor cu mardoi, de elucubrațiile lui Vârciu și de tinerele speranțe ale muzicii românești care n-au mai încăput la „Vocea României” și s-au refugiat la „X Factor”.
Asta n-o zicem noi, dintr-o invidie de bârfitori profesioniști, ci o dovedesc datele reci și seci ale studiilor profesioniste de măsurare a audienței. Zic contabilii cei răutăcioși de la Kantar Media că în topul audienţelor de duminică, 20 octombrie, la orele când TVR 1 difuza prima ediție a emisiunii de siropuri și chiloți „Preţuieşte viaţa”, televiziunea publică a fost abia pe locul al cincilea în ierarhia națională. Adică, cu mult, mult, mult sub Pro TV (care dădea o reluare a „Eroilor de sacrificiu”, cu Willis, Stallone, Norris și ceilalți bunici ai filmelor cu bătaie), sub Antena 1 (cu urlăcioșii), Kanal D (cu Vârciu și alte aberații), ba chiar și – incredibil! – sub Prima TV. Că audiențele penibile ale emisiunii nu au fost vreun accident au dovedit-o datele de duminica trecută, când, în ciuda eforturilor zâmbăreț-înlăcrimate ale Zânei, bugetarii de la TVR au luat din nou o bătaie crâncenă – în audiențe, desigur – de la rivalii privați.
Nu am angajat-o încă pe Monica Tatoiu ori pe Paula Iacob, așa că nu vă putem furniza o explicație științifică a fenomenului care face ca o mega-vedetă ca fosta doamnă Bănică jr., mai nou viitoare doamnă Ozturc, să producă o astfel de mini-audiență. Nefiind nici consultanți de business ori măcar niște Moise Gurani mai mici, nu vă putem explica nici care este mecanismul economic în virtutea căruia televiziunea publică, cu pierderi de vreo 135 de milioane de euro, își permite să-i plătească Andreei Marin un salariu lunar de vreo 14 mii de euro, din câte înțelegem. Asta ca să nu mai socotim restul cheltuielor – de bună seamă, enorme – necesare realizării unui fiasco precum „Prețuiește viața”…
Ca bârfitori cu oarecare experiență în cele ale presei, însă, suntem un stare să punem două pariuri. Mai întâi, că audiențele emisiunii nu vor crește, decât dacă, poate, toate celelalte posturi private se vor închide în același timp. Și, al doilea, că, în ciuda audiențelor, emisiunea Andreei Marin va continua să înghită bani și să fie difuzată, până la falimentul și chiar închiderea coșmeliei plătite din bani publici, dacă nu chiar și după asta…
Zâna stupizelor