Firma din Paşcani a lui Gruia Stoica a dat o mega-lovitură de piaţă. Remar, rebotezată Electroputere VFU Paşcani, a încheiat un contract cu Primăria Timişoara pentru modernizarea a 30 de garnituri de tramvai. În total, e vorba de o afacere de aproximativ 14,5 milioane de euro (echivalentul a 65 milioane de lei, fără TVA). Firma păşcăneană, în parteneriat cu Astra Vagoane Călători SA din Arad, va moderniza cele 30 de vagoane în maxim patru ani. Mutarea vine după ce, acum un an, Electroputere VFU Paşcani reabilitase, gratis, un tramvai GT 4 pentru regia de transport din Iaşi. Adică, un model similar ca cel din Timişoara. Acum se vede că strategia firmei păşcănene a fost cu bătaie lungă: a făcut unul gratis pentru RATP Iaşi, dar face 30 pe bani pentru RATT Timişoara. Iar surse din cadrul companiei susţin că şefii societăţii din Paşcani mai vânează şi tramvaiele altor municipalităţi din România.
Primele două, în reparaţii
Anunţul oficial al încheierii contractului dintre Electroputere VFU Paşcani şi Primăria Timişoara a apărut inclusiv în ziarul Monitorul (editat de Primăria de pe Bega). Iată ce a precizat ziarul Primăriei Timişoara despre respectivul contract: „Primăria Municipiului Timişoara a încheiat, în 11 iunie 2014, primul contract subsecvent pentru <<Servicii de reparaţie generală cu reconstrucţie şi modernizare a vagoanelor de tramvai tip GT 4>>. Contractul semnat cu compania Electroputere VFU Paşcani, în asociere cu Astra Vagoane Călători SA din Arad, prevede reabilitarea a două tramvaie, care au fost predate deja de RATT. Valoarea contractului subsecvent este de 4.333.333,33 lei (fără TVA) şi se va derula pe o perioadă de 12 luni. <<Pentru primele două exemplare, procesul de reabilitare are o durată mai lungă. Nu avem un termen ferm, durează trei sau patru luni reabilitarea primului tramvai. Apoi va merge mai repede, în continuare se va putea realiza într-o lună>>, a declarat primarul Nicolae Robu. Reabilitarea unei garnituri costă 480.000 de euro. <<Este mult mai puţin decât preţul unui tramvai nou, iar ceea ce rezultă este ca un tramvai nou. Nu rămâne decât partea de metal greu, asta înseamnă roţile, osiile din tramvaiul vechi, în rest totul se aruncă. Vor fi cu încălzire în scaune, climatizare, vor avea internet, camere video, astfel încât hoţii să nu mai poată să zburde prin ele. Absolut tot ce există într-un tramvai nou va fi şi în aceste tramvaie reabilitate, numai că preţul este de patru ori mai mic decât al unui tramvai nou cu aceleaşi caracteristici>>, a explicat Nicolae Robu. Contractul are o durată de patru ani și vizează reabilitarea a 30 de tramvaie”.
Grave acuzaţii de corupţie
În luna ianuarie a acestui an, omul de afaceri Gruia Stoica, patronul GFR, a fost reținut de procurorii DNA pentru că ar fi oferit o mită de 3 milioane de euro în schimbul primirii unor informații despre o licitație publică în valoare de aproximativ 100 milioane de euro. Procurorii susțineau la acea dată că Stoica i-ar fi promis 3 milioane de euro avocatului Doru Boștină. Avocatul ar fi acceptat să se intereseze la un fost secretar de stat și la directorul CFR Marfă ce ofertă va depune compania de stat la licitația de transport de cărbune pe calea ferată. În prezent, Gruia Stoica (care e şi proprietarul fabricii din Paşcani) este în arest la domiciliu.
Al optulea cel mai bogat român
Gruia Stoica (46 de ani) s-a născut în comuna Toflea din judeţul Galați. În 2013, acesta ocupa locul opt în topul celor mai bogați români, ”Forbes 500 miliardari”, cu o avere estimată la aproximativ 420 – 430 milioane de euro. După alte estimări (Top 300 Capital – n.r.), averea lui Stoica s-ar cifra la 530 – 550 milioane de euro.