Serviciile de urgenţe, lăsate în beznă, în noaptea de 27 ianuarie, de indolenţa crasă a celor de la E.ON.
Un fapt trecut repede cu vederea de tartorii locali ai E.ON Iaşi s-a petrecut în dimineaţa de 27 ianuarie 2011, în jurul orelor 4 dimineaţa, când toate serviciile de urgenţă din zona Copoului, inclusiv 112, au fost lăsate în întuneric timp de jumătate de oră. În această perioadă orară, Serviciul de Urgenţe 112 a întâmpinat dificultăţi mari în activitate, mai ales în recepţionarea apelurilor venite din partea cetăţenilor cu probleme de sănătate. Din cauza unei banale defecţiuni, a fost afectată şi activitatea urgenţelor spitaliceşti de la Spitalul „C.I.Parhon”, Centrul de Cardiologie şi altele. În comparaţie cu alte dăţi, spre bucuria tuturor, defecţiunea a fost remediată mai repede iar lucrurile au revenit la normal. Ceea ce ne intrigă pe toţi sunt în mod exclusiv aceste defecţiuni minore ori majore, oricum ar fi ele, devenite în ultimul timp un fapt obişnuit pentru ieşeni, şi nu numai. Problema este însă alta. A doua zi, nici un şmecher de la E.ON nu s-a sinchisit să formuleze, pe un banal colţ de hârtie, un aşa-zis comunicat de presă în care instituţia să-şi ceară scuze publice faţă de ieşeni.
Trebuie remarcat faptul că, în ultima perioadă, s-au înmulţit, fără explicaţii concrete, defecţiunile la sistemul de iluminare patronat de E.ON. Probabil, cineva este interesat să ascundă sub preş problemele grave ale societăţii, ori adevărul este altul? Sau neamţul nu e neamţ de tot?
Nemţii de la noi se comportă ca somalezii
Este de notorietate, şi va rămâne în analele istoriei administraţiei publice din Iaşi, un incident nefericit petrecut în ianuarie 2009, pe Aeroportul Iaşi. Acesta a fost pe de o parte amuzant, dar putea oricând să se transforme într-o dramă. Mai precis, avionul în care se aflau la acea dată primarul Gheorghe Nichita, Constantin Simirad şi Constantin Adăscăliţei, nu a putut să aterizeze minute bune, din cauza E.ON. Practic, întreg aeroportul s-a cufundat în beznă iar avionul nu a mai putut să aterizeze. Aeronava în care se aflau demnitarii oraşului a trebuit să planeze zeci de minute în jurul Iaşului, aducându-i în pragul disperării pe călători. Curentul pe aeroport a venit aproape după o oră, spre uşurarea tuturor. Credeţi că la data cu pricina, conducerea E.ON Iaşi şi-a pus cenuşă-n cap şi şi-a cerut scuze publice? Ei bine, şmecherii de la E.ON au încropit un comunicat în care au dat vina evident pe condiţiile meteorologice. Pe mâinile căror speculanţi a ajuns energia ţării? Că de corectitudine, disciplină şi meticulozitate nemţească nici măcar nu poate fi vorba. Nemţii de la noi se comportă ca şi cum am fi somalezi. Sau poate chiar suntem! Aufwiedersehen!
Soufian
De 1964 nu am cum sa-mi aduc aminte, nu ma nucsasem inca. Totusi, una din primele amintiri ale mele sunt troleibuzele 84 si 93 cu care ma ducea maica-mea la gradinita dupa ce-l lasam pe frate-miu la cresha. 93 era rotunjor, rotunjit. 84 avea forme mai unghiulare. Ambele cred ca erau marca Tudor Vladimirescu. Vorbesc de anul 1976, sau 1975 iarna, parca. Din 1986 imi aduc aminte Cernobeelul si cutremurul, ambele in august. Nu se vorbea deloc de acel dezastru, dar s-au repartizat pastile de iod (cred) care probabil se combina mai usor cu particulele radioactive si se eliminau mai repede. Un vecin fizician a veit cu un contor Geiger-Mueller si era evident ca in camera de la bloc, in dreptul ferestrei erau de 3 ori mai multe particule pe secunda decat in fundul camerei, care oricum depasea valoarea considerata acceptabila. In 1986 Bucurestiul se afla in perioada cea mai neagra de care am cunostinta. Demolarile erau in toi, o me2zga de noroi/pra de culoare gri maronie acoperea toate strazile. Autobuzele erau pline mereu, cu calatori atarnand pe scara. Se platea datoria externa, iar mancarea se obtinea greu, dupa lungi cozi in fata (sau spatele) vreunui magazin. Chiar si copiii si adolescentii deveniseram experti in a face doua sau mai multe cozi simultan. Se dadea benzina cu tzaraita, si tot timpul erau cozi de masini pe care le impingeau (ca sa nu mai porneasca motorul) diversi indivizi, de obicei pensionari. Aparusera adaptarile Daciei pentru butelie sau pentru neofalina. Se termina Canalul Dunare Marea Neagra. Se fabrica Rombac 111. Steaua castiga Cupa Campionilor, iar campionatul mondial din Mexic il transmiteau bulgarii noaptea tarziu. Aveam deja uniforme de garzi patriotice, si facusem deja practica de tir cu o flinta patetica, dar cu muntie reala (la 13 ani!). Prin iunie am avut niste ore de asa-zisa pregatire pentru aparare civila, unde se vorbea de tipuri de munitie si ce-i de facut in caz de atac nuclear din partea inamicului de la est(?). Avea sau avusese loc scandalul cu istoria Ardealului publicat de academia maghiara, urmat de o intrevedere acra la Arad intre Ceausescu si reprezentantii R.P. Ungara. Mi se pare ca pleca Andropov si venea Gorbaciov. Reagan incepuse o perioada de cheltuieli in armament salbatice (asa-zisul razboi al stelelor), la care sovieticii n-au facut fata. Iar in Bucuresti, prosperau cei care dadeau ore de karate si kung-fu prin salile de sport ale scolilor, sau cei care aveau pe mana vreo discoteca sau restaurant. Era si epoca seratelor de video, unde plateai 25 de lei si vedeai 3-4 filme (Chuck Norris, Madonna, Richard Gere) si aveai ca consumatie un Pepsi cumparat de la restaurant in navete de 12 sticle. Daca nu era Pepsi era bem-bem, sau Brifcor. Prosperau cei care vindeau si cumparau pe valuta din shop sau consignatie, la fel cei care lucrau pe la vama sau prin Irak si Libia. Lumea isi punea prin vitrine, intre bibelouri, cutii goale de coca-cola, sau sticlute de whisky de pe avion, semn de occidentalizare. Cine avea mergea pe strada cu punga de plastic de la ALDI, di Germania. Daca nu, mergeau si alea de la Comaliment. Se cautau pachetele de RT si Salem, Cromatic, Elcrom sau Telecolor, Lastun, Dacia 2000 (pe lista de asteptare), adidasii albi, iegarii, burlanele, jambierele, pulovarele lasate si cravatele inguste de piele de la fondul plastic. Tuturor le-a intrat pe mana macar o data un catalog Neckermann, dar erau unii care chiar cumparau, pentru revanzare, evident. Mai erau placile de inmatriculare cu 3 cifre, daca era 2B sau 4B inseamna ca era securist. Cele cu 12B erau de bicei BMW-uri sau Mercedes (bot de cal) in stare jalnica, la stilul Beirut sau Gaza, de obicei cu 2, 3 sau 4 studenti (?) arabi inauntru. La televizor rulau filme cu George Motoi si Vistrian Roman, Gheorghe Cozorici si Constantin Diplan. Se vindeau pe sub mana tzoale sau alte bunuri refuzate la export , iar tigancile vindeau seminte la cornet si gume cu surprize turcesti. Cumparam japoneze un mic colac impletit, oranjada pe care o mancam direct din plic, si drajeuri CIP. Parintii mai cumparau din cand in cand prin casa de comenzi, o chestie care nici in ziua de azi nu am inteles ce era, pentru ca faceai rost de alimente care nu se gaseau in magazine (lamai, bomboane cubaneze, ciocolatele chinezesti, banane, DERO automatic, HELLAS, smochine presate, etc.) Bref, niste vremuri urate, gri, aducatoare de nefericire, griji pentru ziua de maine, si frustrari continue. Nu se vedea nicaieri iesirea din tzarc. Totusi, avea un oarecare sharm. Deceniul anilor 80 i-a dat Romaniei lovitura de gratie la nivel de mentalitate colectiva, iar pentru Bucuresti a reprezentat libanizarea definitiva, in care se ineaca si in ziua de azi. Eu, acum, dupa aproape 25 de ani, consider ca am avut o copilarie prea scurta, prea lipsita de culoare, de jucarii, de joc, iar timpurile ce au urmat au continuat sa fie apasatoare pana tarziu prin 96-97 aproximativ. De prosperitatea relativa de dupa 2000 n-am avut parte pentru ca am plecat din tara, iar azi vedem cu totii cum stau lucrurile oriunde te-ai afla.