Din când în când, pe străzile Iașului trece în trombă câte o mașină „ultimul răcnet”. Vreun Ferrari, vreun Maserati, vreun Lamborghini, Aston Martin, Bentley sau altă marcă de lux, mașini din categoria celor al căror preț de listă trece fluierând de 200.000 de euro. De multe ori, atunci când nu sunt înmatriculate în Bulgaria, astfel de mașini au numere de Botoșani sau de Vaslui. Cu toată sărăcia cunoscută a acestor județe, unii locuitori reușesc să-și cumpere câte o mașină de un lux exorbitant. Iar numărul mașinilor de lux, paradoxal, pare cu atât mai mare cu cât e și sărăcia mai mare. Oare chiar așa este sau pur și simplu, luxul ne sare în ochi de atâta sărăcie? Statisticile oficiale ce ne spun și care este relevanța lor?
Privare materială severă
Statistic, aproape 30% din populația României suferă de privare materială severă. Indicatorul măsoară procentul din populație care nu-și permite măcar patru din 9 lucruri considerate de bază pentru oricine: să plătească chiria, ipoteca sau utilitățile lunare, să-și mențină căldură în casă, să facă față unor cheltuieli neașteptate, să mănânce carne în mod regulat, să meargă într-o vacanță, să aibă televizor, telefon, mașină. Aveți lista în față și puteți să numărați și dumneavoastră câte lucruri vă permiteți din cele de mai sus. Noi ne permitem vreo cinci, poate șase, dacă prin „cheltuieli neașteptate” nu se înțelege o sumă gen șpaga de dat la un medic pentru o operație, ci doar vreo țeavă spartă prin casă.
Moldova – 36,8%
Cum se întâmplă de regulă, aceste calcule au fost făcute comparativ pe regiunile istorice ale României. Potrivit https://monitorsocial.ro, procentul național, media pe țară a populației care suferă de privare materială severă este de 29,9%. Mai clar spus, unul din trei români nu-și permite măcar patru din cele 9 lucruri menționate anterior. Așa cum suntem deja obișnuiți, procentul cel mai mic de săraci este în Transilvania, unde doar 21,5% din populație intră în această categorie. Tot cum suntem obișnuiți, procentul maxim este în Moldova – 36,8%. Și, deși sărăcia nu este teoretic o rușine, a fi considerat sărac este pentru românul mediu o adevărată nenorocire. Poate fi sărac, poate să mănânce la trei zile o dată și să mai pună o plapumă pe el iarna pentru că nu-și permite să dea drumul la centrală. Totul e să nu fie considerat sărac. Să nu se vadă. De aici și apetența pentru mașinile de lux taman în cele mai sărace județe.
De trei ori mai săraci
Pentru români, a avea o mașină este unul dintre cei mai importanți și vizibili indicatori ai succesului. Cu cât e mașina mai frumoasă, cu atât și proprietarul ei este considerat mai important, deși proverbul strămoșesc susține că nu haina îl face pe om. Ca urmare, deși gradul de sărăcie în România este de trei ori mai mare decât media europeană de 9,9%, numărul de mașini la mia de locuitori este doar de două ori mai mic decât cel european.
10.559 km anual
În România există 223 de mașini la mia de locuitori, față de 445 în UE, mai puține chiar și decât în Bulgaria, unde sunt 383 de mașini la mia de locuitori. Paradoxal, deși prețul combustibililor este mai mare în România decât cam oriunde în Europa, iar românii își cumpără de multe ori mașină doar pentru a arăta că sunt mai bogați decât în realitate, totuși automobilele nu prea stau în garaj la noi. În medie, o mașină circulă în România 10.559 km anual. Media în Spania este de 10.848 km, iar în Polonia de 10.627 km, de exemplu, deci cam tot pe-acolo. Doar bogații Europei, nemții sau suedezii, circulă mai mult cu mașina decât românii, respectiv vreo 16.000 km anual. Ei însă își fac concediul cu mașina prin străinătate, în timp ce românul preferă autocarul sau avionul. Cu alte cuvinte, cumpărăm mașină pentru a arăta că avem cu ce, dar o și folosim cât de mult putem.
Iașul stă bine
La nivelul României, Moldova stă, firește, cel mai prost. Din 4,4 milioane de mașini câte sunt înmatriculate în România, doar 515.000 aparțin unor locuitori ai Regiunii Nord-Est. Iar mai mult de un sfert din acestea sunt în Iași. Marea majoritate, în municipiu, unde numărul automobilelor este estimat la 114.000. Dacă la nivelul întregii regiuni există 156 de autoturisme la mia de locuitori, în municipiul Iași numărul lor este de 357 la mia de locuitori. Cam o mașină la trei oameni. E drept, într-un oraș mare, mașina devine aproape o necesitate. Media este apropiată chiar de cea înregistrată în București, unde sunt 427 de automobile la mia de locuitori. Obrazul subțire cu cheltuială se ține, am putea spune.