La Iaşi, lucrările masive în reabilitarea căilor de rulare au început prin 2008, iar treptat s-a ajuns la ideea că dacă tot ne-am apucat și am refăcut deja jumătate din șine, hai să le schimbăm pe toate. În vreo 2-3 ani, ar trebui să se termine cu investiția, pe toți cei 77 km de cale de rulare existenți în Iași.
Schimbarea tramvaielor şi autobuzelor
Toate bune și frumoase, dar care e hazul să ai șine noi și tramvaie vechi? Cam același cu a avea străzi noi și autobuze vechi. Niciunul. Următoarea etapă va trebui să fie schimbarea parcului de vehicule al RATP. Sau oricum se va fi numi actuala regie la momentul respectiv. Vagoanele GT4 reprezintă marea majoritate a tramvaielor folosite la Iași, respectiv peste 100 din cele 150 de tramvaie de care dispune regia. Toate sunt construite în perioada 1959-1965. Cel mai tânăr dintre ele are deja 50 de ani. Firește, avem și vreo câteva tramvaie mai noi, cum sunt cele trei ST11, fabricate în 1982. La autobuze stăm chipurile mai bine. Doar că niciunul dintre ele nu este mai tânăr de 10 ani, în condițiile în care durata medie de viață a unui autobuz în condiții de transport urban intensiv este doar de 7 ani. Cu alte cuvinte, ar cam trebui schimbate toate.
Cu fonduri UE
RATP are un parc total de vehicule de 150 de tramvaie și vreo 100 de autobuze și microbuze. Hai să zicem că suntem modești și ne mulțumim cu 100 de tramvaie noi și 50 de autobuze, ca să promovăm transportul ecologic și să nu ne întindem prea mult la cașcaval. Cât ne-ar costa? Mult, dar dacă nu luăm tramvaie noi, la ce bun am refăcut infrastructura? Skoda a încheiat în 2013 un contract prin care va livra orașului turc Konya 60 de tramvaie 28T, la un preț total de 104,7 milioane euro. Adică 1,74 milioane euro bucata, respectiv 7,8 milioane lei vagonul. Cracovia, din Polonia, a cumpărat tramvaie canadiene Bombardier la prețul de 3,3 milioane dolari bucata, respectiv 12 milioane lei vagonul. Hai să zicem că nu cumpărăm din Canada, chit că Bombardier este cel mai mare producător de tramvaie din lume, că e prea departe. Dacă lucrăm cu băieții de la Skoda, că doar am mai avut tramvaie cehești, iar 28T chiar nu arată rău deloc și au și podea joasă 100%, noul parc de tramvaie ne-ar costa 174 milioane euro. Poate ceva mai puțin, că am cumpăra mai multe decât turcii. Cu autobuzele e mai simplu. De 200.000 de euro bucata, cumpărăm cam orice. Poate nu Mercedes, ca Bucureștiul, că ăia au cumpărat 500 de bucăți o dată, deci și reducerea a fost pe măsură. Ideea ar fi că de încă 10 milioane de euro am avea și autobuze noi. În total, cam 180 milioane euro, dublu față de costul schimbării în întregime a căii de rulare. Ăsta e prețul. Sursa banilor va fi problema. Singura soluţie la îndemână ar urma să fie tot fondurile europene nerambursabile. Asta va fi miza în transportul public local pentru următorii ani.
Paul
Cred ca trebuie tramvaie noi in Iasi caci la capitolul acesta stam destul de prost in comparatie cu Oradea ,Cluj Bucuresti ,Timisoara si altele…