Cum se face de cacao un mare brand mondial
Pentru cine a vizitat vreodată măgăoaia suedezilor mari meşteri în placaje de la Ikea, ştie că nu-i chiar lucru de şagă să mergi o jumate de zi pe burta goală prin toate standurile cu acareturi pentru mobilat livingu ori bucătăria. Aşa că, întreprinzători cum îi ştim, scandinavii au speculat rapid apetitu sado-masochist al omuştenilor puşi pe căscat ochii şi le-au pregătit un bufet pe cinste, unde să poată face, la o adică, o pauză de-o îmbucătură între două reprize de şoping masiv ori plimbat de-aiurea, ca la muzeu. Problema este însă alta: cică printre delicateţurile de la raionu cu d-ale gurii s-au strecurat şi unele care, între noi fie vorba, au umplut de rahat marele brand de la Marea Baltică. Anunţă asta chiar oficialii companiei, care spun că au retras deja din restaurantele sale cu împinge tava nişte prăjiturele cu o denumire pe cât de încâlcită, pe atât de sugestivă: „chokladkrokant” – o tartă cu migdale, ciocolată, cremă de unt, caramel şi… fecale. Prăjiturica ruşinoasă a fost descoperită tocmai de chinezi, care, deşi sunt cunoscuţi că mănâncă orice dacă e tăiat cubuleţe şi încins la tigaie, aşa ceva n-au putut înghiţi, stabilind că respectivele tarte conţin „un nivel excesiv de bacterii coliforme”. Cel mai tare au înghiţit însă în sec ştabii suedezi, care, mai acu vreo săptămână, au fost nevoiţi să retragă de la vânzarea în fast-food-urile sale o altă delicatesă: chifteluţele cu carne de căluţ. Noi, ca mari gurmanzi, dar şi cunoscători într-ale şopingului, le recomandăm suedezilor una şi bună: să se rezume mai degrabă la ce ştiu ei mai bine, la tăiat cu traforaju la plăci cu rumeguş şi să lase mâncarea pe sama altora. Nu de alta, dar dacă o mai ţin tot aşa, prăjiturelele şi chiftelele s-ar putea să le cam facă brandul – ne scuzaţi – de toată cacaua. (Winnie Pooooh!)