De ani buni de zile tot mai puțini ieșeni calcă pragul Halei Centrale. Fostul mare centru comercial din buricul târgului a intrat într-o lungă perioadă de renovare, iar actuala echipă de management pregătește, se pare, o și mai lungă perioadă de… „rebranduire”.
De câteva zile, pe fațada clădirii din Centrul Civic tronează un mesh imens pe care sunt anunțate cu litere de-o șchioapă promoțiile care-i așteaptă pe întreprinzătorii care vor să-și deschidă un butic în centrul orașului. „Chirie zero” este anunțul care încearcă să-i seducă pe eventualii chiriași. Dar, în dulcele stil antreprenorial mioritic, afară-i vopsit mesh-ul și înăuntru-i miros de… altceva!
Reclama-i sufletul…
Cine este interesat de chiria tentantă va afla, în cazul în care se decide să sune la numărul de telefon afișat, că lucrurile nu stau tocmai cum umblă vorba prin anunțuri. Într-adevăr, prima jumătate de an din contractul care trebuie semnat pe o perioadă de 24 de luni este gratuită, însă doar în ceea ce privește chiria. Cei care vor un stand în magazinul în care bate vântul trebuie să-și plătească utilitățile, chiar dacă doriții clienți se lasă așteptați. În plus, cum se întâmplă în toate marile centre comerciale, trebuie achitată și o contribuție de marketing.
Din cea de-a șaptea lună de contract lucrurile se schimbă. Comercianții vor trebui să dea „zeciuiala”. Chiria lor va fi reprezentată de un procent din vânzările efectuate.
Mai mult, în jur se află nu unul, ci două mari centre comerciale care se bucură de un trafic intens de clienți, de mărfuri câteodată de calitate și de prezența unor branduri de renume. Or, poate cei de la Hală se așteaptă să-i atragă tocmai pe cei de la Tommy Hilfiger sau de la Polo Ralph Lauren cu chiria zero!
Mata Hala