Cine e vinovat?

O tragedie de proporţii s-a petrecut, luni, în centrul Iaşului! Un tramvai de 35 de tone a fost scăpat de sub control, pe cea mai lungă pantă din oraş, şi a intrat cu aproape 60 km/h în maşinile oprite la semaforul din Fundaţie.

Acum se caută vinovatul pentru carnagiul petrecut. Autorităţile responsabile de transportul public, spre care ieşenii arată cu degetul, îl scot la înaintare pe vatmanul tramvaiului pe motiv că “acesta nu a apăsat frânele”.

Tramvaiul cu pricina a mai fost implicat într-un incident: a luat foc la începutul acestui an în urma unui scurt-circuit, dar vatmanul a reuşit atunci să stingă focul şi nimeni nu a fost rănit.

Un mort şi şapte răniţi

Un om a murit şi şapte au ajuns la spital după ce tramvaiul a spulberat şase autoturisme şi un autobuz al RATP care aşteptau la semaforul dintre Casa Universitarilor şi BCU. Conform martorilor, tramvaiul circula cu aproximativ 60 km/h la momentul impactului. În urma accidentului, un angajat al Penitenciarului Iaşi, tată a doi copii, a murit. În aceeaşi maşină cu acesta se afla o colegă de serviciu, asistentă medicală la Penitenciar, care a ajuns la spital în stare gravă. În plus, şase persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale.

“Am simţit deodată o bubuitură când aşteptam la semafor. Nu ştiu dacă a intrat în mine sau în altul. Bănuiesc că a rămas fără frâne. Dacă a luat un autobuz, două Dacii şi trei maşini, atunci, probabil, nu l-au mai ţinut frânele. Mulţumesc lui Dumnezeu că nu am păţit nimic! Acum sper să nu ne scoată pe noi vinovaţi şi procurorii să decidă cine este responsabil”, povesteşte Pompiliu Moldovanu.

Tramvaiul a intrat într-un autoturism Mercedes, un BMW, un Chevrolet, VW Golf, un taxi Dacia Logan şi o Dacia 1310. Dintre acestea, cea mai avariată a ieşit Dacia 1310, maşina întrând sub roţile tramvaiului, iar unul dintre pasageri a degedat.

După primele expertize, autorităţile arată spre vatman!

Tramvaiul care a provocat accidentul din Fundaţie a fost expertizat timp de o oră marţi dimineaţă. Când a fost scos din hala sigilată s-a încercat frânarea acestuia iar frânele au funcţionat. Comisia de expertiză care a făcut inspecţia a fost formată din reprezentanţi ai Primăriei, ai RATP, ITM, ARR, ai Penitenciarului, Parchetului şi ai Poliţiei. După primele cercetări, accentul se pune pe o culpă exclusivă a vatmanului şi pe o defecţiune de moment aparută la sistemul de frânare.

“Din primele cercetări, toate cele 3 sisteme de frânare au funcţionat. Accidentele în care sunt implicate tramvaie sunt cauzate, în cea mai mare parte, de o eroare umană. Ne vom axa pe resursele umane să analizăm cât de serioşi sunt vatmanii şi să vedem cum stau cu profilul psihologic. Tramvaiele au trecut toate testele în Elveţia şi în România. Probabil vatmanul a accelerat să prindă semaforul şi nu a mai putut opri!”, declară Primarul Gheorghe Nichita.

Ultima expertiză de gradul 1 a tramvaiului s-a făcut pe 9 martie. La momentul accidentului, acesta avea 800 de km de la data ultimei revizii, limita fiind de 1.500 km.

“Un tramvai poate circula pe ambele ture şi face, în medie, 130 km pe zi. Se fac 2 inspecţii pe zi la fiecare tramvai şi niciunul nu a mai avut defecţiuni”, explică Mihai Adrian, purtătorul de cuvând al RATP Iaşi.

Vatmanul are 14 ani de experienţă

Vatmanul Cristian Diaconu este angajatul RATP din anul 1997. El are 35 de ani, este căsătorit şi are un copil de doi ani. La sfârşitul anului 1997 a început să lucreze ca vatman. A făcut o pauză între 2004 şi 2005 când a fost pelcat la muncă în străinătate. În 2009, C. Diaconu a lucrat ca şofer pe autobuzele regiei de transport timp de 5 luni. În luna octombrie a aceluiaşi an a revenit pe postul de vatman.

“În 2008 a avut o coliziune cu un alt tramvai în zona Metalurgie, iar pe perioada anchetei a fost suspendat. Poliţia Rutieră ne-a prezentat acum cazierul rutier şi am văzut că a mai făcut câteva accidente cu maşina personală. E imposibil ca cel puţin unul dintre sistemele de frânare să nu fi funcţionat!”, a spus Maricel Ghercă, directorul Regiei Autonome de Transport Public (RATP) Iaşi.

Diaconu a fost implicat în mai multe incidente rutiere în 2002, 2003, 2005, 2008, 2009 şi 2010, când a avut mai multe coliziuni uşoare, fiind atenţionat cu avertisment.

La audierile în cazul accidentului din Fundaţie, vatmanul a declarat poliţiei că a încercat să oprească, dar frânele nu au mai ţinut. S-a întocmit dosar penal pentru ucidere din culpă pe numele vatmanului.

Prefectul cere demisia Primarului şi a Directorului RATP

Dragomir Tomaşeschi, Prefectul Iaşului i-a cerut demisia lui Gheorghe Nichita şi lui Maricel Ghercă, directorul RATP.

“Fără îndoială, trebuie să răspundă cineva pentru că a murit un om, iar alţii au fost accidentaţi grav! După mine e vorba despre un management defectuos al Primarului Nichita şi a directorului Ghercă. Din punctul meu de vedere, ambii au aceeaşi vină. Ei manageriază sistemul şi ei ar trebui să răspundă”, acuză Dragomir Tomaşeschi.

Prefectul a mai acuzat RATP că nu mai are persoane specializate să facă verificările tehnice ale tramvaielor. Pe lângă asta, Tomaşeschi susţine că a fost informat cum că vatmanii şi şoferii sunt suprasolicitaţi iar multe dintre autobuze ies la stradă fără nicio revizie tehnică.

În replică, Primarul Nichita spune că: “Nu vreau să politizez cazul. Ei sunt nişte populişti prin excelenţă şi nişte demagogi, nu vreau să răspund!”

În urmă cu aproape 10 ani, pe strada Cuza Vodă a avut loc un accident asemănător. Primarul de atunci, Constantin Simirad, l-a demis chiar a doua zi pe directorul RATC, Petru Gîrlea.



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *