Ieșenii găsesc din ce în ce mai greu un loc de parcare în apropierea locuinței. Zone din cartiere precum Tătărași, Nicolina sau Păcurari au devenit sufocate de autoturisme. Numărul mare de mașini, retrocedarea unor terenuri folosite ca parcări, lipsa unor investiții consistente în amenajarea unor noi locuri de parcare de reședință au condus la adevărate războaie între vecini. În aceleași timp, cu puține excepții, municipalitatea s-a limitat în a vopsi și a închiria locurile de parcare existente. Proiecte mai vechi propuse de Primărie, privind construirea unor parcări supraetajate, au rămas la stadiul de bună intenție. Cert este că nu avem o strategie care să cuprindă identificarea de noi amplasamente pentru parcări, eventual renunțarea la unele investiții neproductive sau achiziția de terenuri de la privați.
Treabă „deșteaptă”
În Sectorul 6 al Capitalei, edilii locali au optat pentru o serie de module ”smart-parking” pentru a rezolva problema locurilor de parcare de lângă blocuri. Până acum au fost amplasate 25 de astfel de module cu o capacitate totală de 600 de locuri de parcare. Cele mai multe module au fost amplasate în cartierele Drumul Taberei și Militari. Accesul în ”smart-parching” se face pe bază de cheie, card sau cod PIN. La începutul acestui an, Primăria Sectorului 6 a anunțat că intenționează să achiziționeze alte 100 de module cu o capacitate totală de 1.200 locuri de parcare. Investiția estimată la 32 milioane de euro se va derula până în anul 2019. Închirierea unui spațiu de parcare într-un modul smart-parking costă 115 lei/lună.
Cu lift
Un modul de parcare tip ”smart-parking” are o capacitate de 12 maşini, dar ocupă doar echivalentul a două locuri de parcare la sol, ceea ce constituie un avantaj în cartierele de blocuri unde există un deficit în acest sens. Sistemele care funcționează deja în Capitală sunt silenţioase şi funcționează cu ajutorul unui lift acționat electric, pe baza unui card personalizat cu cod de acces. Practic, sistemul electronic identifică locul autoturismului, îl ridică pe platformă și îl așază la locul plătit.
Parcare+piață
La Arad soluția gândită de autorități presupune amenajarea unor parcări supraetajate de tip Fast-Park. Aceste parcări au nevoie de spații mai mari decât cele din București, dar sunt mai ieftine. Municipalitatea a decis să demoleze garajele de pe domeniul public pentru a construi astfel de parcări. Urmează să se renunțe chiar și la o piață agroalimentară fără clienți pentru a face loc pentru amenajarea unor parcări supraetajate. Și piețe din Iași, precum piața Dacia sau Păcurari pot lăsa locul unor astfel de parcări. Mai mult, în cazul în care se dorește păstrarea funcțiunii de piață, se poate decide ca la unul dintre etaje, parte din spațiu să aibă în continuare această destinație.
Mii de locuri
Pentru 1.632 locuri de parcare în Arad cheltuielile sunt estimate la 43 milioane de lei, adică un cost mediu de peste 26.000 lei sau 5.850 euro pentru fiecare loc de parcare. Soluția propusă pentru creșterea numărului de locuri de parcare constă într-o structură de tip Fast Park alcătuită din elemente modulare prefabricate și asamblate direct pe platformele deja amenajate. Sistemul nu are fundații fixe și, prin urmare, poate fi, eventual dezasamblat și reasamblat în alte zone. În scopul de a optimiza avantajele economice specifice realizării unei structuri de acest gen, s-a prevăzut amplasarea parcărilor de tip Fast Park în spații libere, cu o lățime de cel puțin 30 metri, astfel încât să se asigure realizarea a 4 rânduri de locuri de parcare cu două benzi centrale, și o lungime egală cu de două ori lățimea sau mai mare.
Cu dotări
Sistemele de parcare de tipul Fast Park sunt prevăzute cu toate dispozitivele care să asigure funcționarea corespunzătoare (iluminat, semnalizare rutieră, sistem de stingere a incendiilor). Parcările sunt prevăzute cu panouri protective de diferite tipuri. Pentru o mai bună compatibilitate cu aspectul urbanistic, structura poate fi personalizată prin diverse elemente de decor.
Doar în plan
Și la Iași s-a discutat despre amenajarea unor locuri de parcare amplasate într-un sistem supraetajat. S-a discutat chiar și despre amplasamente și număr de locuri de parcare, fără însă ca ideile să fie și concretizate. Astfel, o parcare cu 255 locuri ar fi trebuit să fie amenajată pe strada Mușatini, iar o alta, cu tot atâtea locuri de parcare să fie construită pe strada Tabacului. Autoritățile locale nu au găsit și sursele de finațare pentru cele două parcări, fiecare cu câte 5 etaje. În timp, datele cu privire la numărul locurilor de parcare a variat funcție de numărul de etaje pe care a fost dispusă municipalitatea să le realizeze.
La cumpărături
Spații pentru investiții în parcări supratejate ar putea fi identificate și în alte cartiere. Municipalitatea poate decide chiar să achiziționeze o serie de terenuri retrocedate pentru a obține suprafața necesară unei parcări care să rezolve problemele zonei respective. O altă bună intenție a Primăriei a vizat demolarea garajelor construite pe domeniul public. Locurile de parcare amenajate în locul lor nu au răspuns tot timpul nevoilor ieșenilor, ori nu au fost suficiente, ori au fost amenajate în zone fără foarte multe blocuri de locuințe.