Știați că se pot face autostrăzi pe Facebook? Nu „autostrăzi virtuale” de care vorbesc teoreticienii internetului, ci străzi pe bune, din alea pe care circuli din punctul A în punctul B și pe care, de regulă, îți bușești suspensiile și direcția mașini? Ați fi putut crede una ca asta? Nici noi n-am știut și nici n-am fi crezut, dar un „thriller” administrativo-economico-politic petrecut în ultimele zile ne-a convins și n-au dat de gândit. Haideți să urmărim povestea, că merită.
Nu se știe exact cui i-a venit primului ideea, dar, prin 2003-2004, în pline campanii (de partid, locale și parlamentare), actualul șef al liberalilor ieșeani, Relu Fenechiu, a scos din joben… un drum. Nu oricare, ci ditai autostrada de la Iași, peste munți, până la Târgu Mureș. Unii au râs, alții s-au îngrozit, dar ideea a făcut ceva carieră, cel puțin prin presă, așa că a fost dezvoltată. De la pură ficțiune s-a ajuns la SF (adică, la studii de pre- și, apoi, de fezabilitate), proiectul a căpătat evaluări financiare, schițe de proiect și, spre bucuria ziariștilor, hărți. Ca orice proiect important și cu valențe electorale consistente, dar irealizabil (unii s-ar putea gândi și la Aeroport, la Spitalul Regional de Urgențe, la…), a fost îmbrățișat cam de toți politicienii bahluieni – și roșii, și portocalii, și maronii – , atât de cei importanți, cât și de veleitari. Vorba aia, nu te costă nimic să sprijini ceva grandios, mai ales dacă oricum nimeni nu știe dacă și cum s-ar putea face… Anii au trecut, hărțile și prezentările în Power Point s-au înmulțit, au mai trecut câteva campanii și, cum-necum, ideea a părut că începe să treacă de la stadiul de fantezie la cel de proiect finanțabil, deci realizabil. Asta, odată ce, după ani de eforturi și combinații, Relu Fenechiu și-a împlinit visul: acela de a fi ministru al Transporturilor. Ca atare, la un pas de a-și (și de ne) realiza visul unui drum rapid spre Ardeal. Numai că zicala „Frate, frate, dar brânza-i pe bani” s-a aplicat și între „frații” din USL și, cum brânza și banii nu prea dau pe afară, Fenechiu s-a văzut taman fără autostrăzile despre care îi plăcea așa de tare să vorbească și, cine știe, poate chiar să le facă. Autostrăzi care au ajuns în grija unui „frate” social-democrat, tânărul și cam neliniștitul Dan Șova.
Cum speranța s-a acumulat în timp, iar orgoliul local e mai mare decât criza economică, e normal că ziariștii, „societatea civilă” și, inevitabil, unii dintre politicienii ieșeni au făcut spume la gură când, acum vreo săptămână, Șova ne-a cam dat-o peste nas, în direct la televiziunea publică, cu următoarea mărturisire: „Nu sunt un fan al autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. Nu vreau să mă pronunţ că e sau nu un proiect fezabil”. Sigur, o autostradă nu-i Justin Bieber ca să-i poți fi „fan”, dar, câtă vreme pâinea și cuțitul sunt în mâinile lui, e destul de clar că autostrada o să se facă când o să ajungă Șova prim-ministrul Israelului… De aici lucrurile au degenerat sau, pentru fanii clișeelor de presă, -au evoluat „în avalanșă” ori „pe bandă rulantă”. Presa locală s-a inflamat (cam excesiv, dar pe bună dreptate). Au apărut comentarii pe Facebook, unul dintre ele (discret și cuminte, dar clar) chiar al șefului liberal de la Consiliul Județean, Cristian Adomniței. S-a născut până și un grup pe rețea, botezat „Fan Club «Autostrada Iași – Târgu Mureș»”, cam primitiv, dar cu câteva sute de „fani”. Iar dacă ceva se întâmplă pe Facebook, nu se putea să nu îl reîntâlnim pe fostul deputat Nicușor Păduraru și, spre surpriza noastră, pe vedeta media Daniel Buzdugan, altfel, un tip OK și ieșean de-al nostru. N-aveau cum să lipsească, după vreo câteva zile, emanațiile parlamentarilor portocalii Petru Movilă și Dumitru Oprea, altfel mari susținători ai Iașului în anii în care aveau guvernarea…
Nu știm cât timp petrece ministrul Șova pe Facebook, dacă citește presa ieșeană sau al cui „fan” e în timpul și în afara serviciului, dar, în urmă cu câteva zile, acesta a dat-o la întors, drept pentru care, cu dedicație specială pentru Iași, a emis următorul comunicat: „Nu am făcut niciodată o declaraţie care să susţină aceste alegaţii. Dimpotrivă, consider realizarea proiectului autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş ca fiind o necesitate şi sunt un susţinător clar al acestui obiectiv de infrastructură. Construcţia acestei autostrăzi ar fi benefică nu doar pentru a uni Moldova cu Transilvania, dar ar putea prelua întreg traficul din spaţiul eurasiatic către ţările Uniunii Europene. (…) În concluzie, rămân un susţinător declarat al autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş şi voi susţine toate demersurile necesare pentru găsirea surselor de finanţare necesare realizării acestui proiect”.
Unii dintre dumnevoastră ar putea zice că această „dezmințire” nu înseamnă, în fond, nimic. Sau, în fine, că e doar revenirea autostrăzii la stadiul în care se afla deja: acela de proiect. Alții și-ar putea aminti că nu e prima oară când pe Șova îl cam ia gura pe dinainte și când, impulsionat de colegii ceva mai grei din USL, e nevoit să o dreagă. Nu este, însă, cazul eroilor virtuali ai luptei pentru autostrada Iași-Târgu Mureș. Eroi care se întreabă retoric: „De câți «fani» este nevoie pentru a materializa o autostradă?“ și care, inevitabil, au luat jocul de glezne al ministrului drept o victorie a „societății civile”, numărului de „fani” și, până la urmă, al Facebook-ului.
S-a întâmplat ceva concret, până la urmă? Vreun studiu de fezabilitate serios, o finanțare, o excavație, un buldozer, vreun metru pătrat de asfalt? Nu! Dar pe Facebook s-a construit deja o autostradă… Să circulați bine!
Misterul Marilor Proiecte