Joi dimineață, Horpaz. Un șofer aflat în depășire intră pe contrasens și izbește în plin un biciclist. Îl ia pe capotă, îl duce câteva zeci de metri și îl lasă în rigola betonată. Mort. Vineri spre sâmbătă, Copou. Un Opel Astra condus de un șofer băut îmbrățișează un stâlp. Echipajul SMURD s-a chinuit oleacă să o scoată pe fata rămasă între table. Sâmbătă dimineață, pasarela Bucium. Un VW iese dintr-o vulcanizare, șoferința uitând să se asigure. A ieșit un carambol întreg, un VW Transporter și un Mercede Sprinter s-au izbit violent și s-au răsturnat. Pasagerul din Transporter a fost aruncat din mașină și prins între caroserie și asfalt. Sâmbătă la prânz, Podu de Piatră. Un șofer face stânga peste linia de tramvai și, bineînțeles, este izbit de un tramvai de pe traseul 11. Tras la indigo, câteva ore mai târziu, alt autoturism acroșat de un tramvai pe când făcea stânga peste șine. Și am putea continua la nesfârșit. E doar un scurt bilanț al câtorva zile, și acesta incomplet. Totuși, ce se întâmplă? Unde e Poliția Rutieră când ai nevoie de ea? Bine, apar polițiștii după accidente, să măsoare cu ruleta și să facă semne cu creta. Ajută pe cineva?
Cauza: traficul intens
Pe orice șofer ai întreba, ți-ar spune că principala cauză a accidentelor este traficul. Bine, se poate vorbi de băutură, de neatenție, de bicicliști, de oboseală la volan și orice altă cauză, dar motivul principal invocat este traficul. La prima vedere, e paradoxal. Traficul în Iași este mai mult decât aglomerat, sufocant chiar la unele ore din zi. Cu toate astea, numărul accidentelor crește. Pe de altă parte, este logic. Pentru a nu-și petrece încă vreo cinci minute fără a se mișca din loc, mulți șoferi forțează galbenul semaforului, trecerea peste șinele de tramvai, depășirea, orice se poate forța. Pentru accidentele nocturne, teribilismul este cauza majoră. În fiecare weekend, ieșenii care locuiesc de la Rond Agronomie la deal se culcă după ora două noaptea, din cauza șoferilor care fac drifturi și curse, profitând de drumul bun și slab circulat.
Acțiuni preventive
Nici în prima ipoteză, nici în cealaltă, Poliția Rutieră nu e de găsit. În intersecțiile grele ale orașului găsești de cele mai multe ori polițiști locali dirijând traficul. Nu avem nimic cu ei, dar pregătirea în domeniul rutier pe care o au este mai mult un pospai. Normal, pentru că nu e specialitatea lor. De multe ori, mai mult încurcă decât ajută. În ce privește teribilismul, cam același lucru. Un prieten care a locuit ani buni la Rond Agronomie ne-a zis la un moment dat că frecvența cu care apar polițiștii în zonă pentru a opri cursele demente este cam de o prezență pe an. Când ați avut ocazia să vedeți vreuna din mult-pomenitele, dar invizibilele acțiuni preventive? Ultima oară când am văzut polițiști rutieri oprind mașini prin intersecții a fost de 8 martie, când au oferit flori. Încă nu ni s-a întâmplat să ne oprească vreunul să ne dea măcar un flyer cu mesajul „nu bea la volan, că nu e frumos”. Poliția Rutieră pare să fie depășită de halul în care se desfășoară traficul în Iași.
Alarmant: cifrele cresc
Iar consecințele acestei capitulări se traduc în cifre tot mai îngrijorătoare de la an la an. În 2013, în județ au avut loc 854 de accidente rutiere. În 2014, 919. Anul trecut, 1.128! O creștere de 32% în doar trei ani. Zece procente anual. În 2014, pe șosele au fost 40 de morți și 336 de răniți grav. Anul trecut, 50 de morți și 420 de răniți grav. Creștere de 25%, respectiv de 25%. Numărul răniților ușor a fost de 754 în 2013, de 817 în 2014 și de 976 anul trecut. Plus 30%. Iar aceste creșteri se datorează aproape exclusiv șoferilor. Procentul accidentelor provocate de bicicliști a fost constant de 9%.
În procente
Traversarea neregulamentară a străzii de către pietoni a crescut ușor, de la 15% la 17%. În cazul șoferilor, sunt mai greu de prezentat cifre mari. Fac de toate. Viteză neadaptată la condițiile de drum – 13%. În scădere ușoară, cu 2%, poate și pentru că e din ce în ce mai greu să prinzi viteză pe șoselele Iașului. Neacordare de prioritate pietonilor – 12%. Un accident din 8 se petrece pentru că șoferii nu știu că dungile albe de pe asfalt semnifică o trecere de pietoni. Neacordare de prioritate autovehiculelor – 9%. Adunat cu neacordarea de prioritate pietonilor, înseamnă o cincime din accidente. Oare așa de mulți mârlani sunt în trafic? Nerespectarea distanței față de alte vehicule, ceea ce e cam greu de realizat oricum, la cât de aglomerate sunt străzile, 7%. Neasigurarea la schimbarea direcției de mers, conducerea fără permis sau sub influența alcoolului, câte 3% fiecare. Depășirea neregulamentară, neasigurarea la mersul înapoi sau circulația pe sens opus, câte 2%. Și tot așa. Alo, Poliția Rutieră! Altceva afară de statistici nu se poate face?
(sursa foto: pagina de Facebook Radar Iași oficial)