Zecile de milioane de euro investite în ultimii ani în arterele din municipiu nu au fost suficiente pentru a rezolva în totalitate o problemă a ieșenilor. În ciuda lucrărilor de amploare, există în continuare străzi extrem de circulate care dau bătăi de cap șoferilor. O parte dintre ele se află deja în atenția autorităților locale, iar pentru altele nu se găsesc încă fondurile necesare pentru reabilitare. Marile lucrări la străzi au fost realizate cu fonduri europene, care însă nu mai sunt disponibile în acest moment.
Greu pe Smârdan
Ieșenii au în acest moment cea mai bună tramă stradală din ultimul deceniu. Aproape toate străzile principale au beneficiat de lucrări majore de reabilitare. În Copou, Nicolina, Tătărași sau zona centrală s-au modernizat străzi, trotuare, s-au amenajat spațiile verzi și, în multe cazuri, s-a înființat și pistă pentru bicicliști. Pe harta arterelor din municipiu rămân însă și câteva puncte negre, străzi pe care plombele au format adevărate obstacole în calea șoferilor. Astfel de străzi există chiar aproape de kilometrul zero al Iașului. Este cazul străzii Smârdan, zonă în care au fost realizate intervenții la rețelele de utilități, s-au aplicat plombe și atât. Asfaltul este îmbătrânit, fisurat, iar gropile au fost înlocuite de cocoașe de asfalt în urma plombărilor. Strada Smârdan este situată în zona Palas, fiind practic una din căile de acces către modernul ansamblu al Iașului.
Dâmburi pe Sf. Andrei
Tot în zona centrală se află și strada Sfântul Andrei, fostă Uzinei. Artera face legătura între strada Gării și zona din spatele clădirilor amplasate pe bulevardul Ștefan cel Mare și se termină la intersecția cu strada Palat, la fel o poartă de acces către ansamblul Palas. E, altfel spus, ca un fel de semi-centură a zonei centrale. Nici această stradă nu a văzut în ultimii ani covoare asfaltice, ci doar plombări. În prezent, pe această arteră se execută și lucrări de intervenții la rețelele de utilități, care lasă în urmă noi obstacole pentru șoferi.
Două anomalii
O categorie aparte a problemelor de pe carosabil este dată de străzile care au necesitat mai multe tipuri de intervenții, precum schimbarea liniilor de tramvai. Bulevardul Metalurgiei, de la Doi Băieți spre intersecția cu Calea Chișinăului, dar și bulevardul Tudor Vladimirescu sunt artere importante pentru care nu s-au găsit fonduri decât pentru una din etape. În zona Metalurgiei s-a modernizat linia de tramvai, dar nu și carosabilul, în timp ce pe bulevardul Tudor Vladimirescu s-a investit în carosabil, dar nu și în liniile de tramvai. Sunt două anomalii care îngreunează traficul rutier și afectează mașinile ieșenilor.
Nasol pe Poitiers
Artere uitate până acum de autorități mai sunt bulevardul Cantemir, bulevardul Primăverii, porțiunea de la intersecția cu strada Țuțora și până la intersecția cu bulevardul Tudor Vladimirescu, în zona sediului Ambulanței, al serviciilor de pașapoarte și permise, strada Țuțora, dar și în Tătărași, în zona Cimitirului Eternitatea, porțiunea de la intersecția străzilor Ion Creangă cu Savini. Nici bulevardul Poitiers nu a fost modernizat în ultimii ani, carosabilul aflându-se într-o stare avansată de degradare. Și pe această stradă se află un obiectiv economic extrem de important pentru municipiu, sediul principal al companiei Continental, unul dintre cei mai importanți angajatori privați din Iași. Splai Bahlui mal drept, continuat cu bulevardul Chimiei, strada Cerna, strada Pantelimon Halipa sunt alte artere extrem de importante care au nevoie de intervenții majore.
Jale spre Dancu
O situație aparte se găsește pe strada ce face legătura în Iași și Dancu. Concret, de la Doi Băieți și până în Dancu sunt câțiva kilometri care arată mai ceva ca după război. În acest caz, municipaliatea a anunțat că vrea să rezolve două probleme în același timp: să schimbe și calea de rulare a tramvaiului, dar să și toarne noi covoare asfaltice. Cum suma necesară acestor lucrări e de câteva milioane de euro, se încearcă obținerea unei finanțări europene.
La ce se va lucra
Planurile Primăriei au fost anunțate la începutul acestui an. Au fost demarate licitaţii de proiectare pentru străzile Viticultorilor, Gloria, Smârdan, Timpului, I. C. Constantineanu, Petre Vancea, Podoleanu, Poienilor, Strugurilor, Semănătorului, Alba Iulia, Moşu şi Ogorului, aleile Strugurilor şi Tudor Neculai, fundac Strugurilor, şoselele Iași – Voinești şi Iași – Bârnova şi bulevardul Primăverii. Licitaţii pentru execuţia de lucrări vor fi organizate pentru străzile Cazărmilor, Bucium, Plopii fără Soț, Dealu Bucium, Iancu Bacalu, Petru Movilă, Sfântul Andrei, Tănăsescu și Atelierului şi fundacurile Păun, Bucium şi Socola. În plus, strada Gheorghe Asachi şi bulevardul Dimitrie Cantemir vor face obiectul unei licitaţii care va implica atât proiectarea, cât şi execuţia de lucrări. De asemenea, în acest an, șefii orașului au anunțat că vor să reabiliteze și Splai Bahlui Mal Drept. Pentru acest proiect se încearcă atragerea de fonduri europene, valoarea lucrărilor fiind estimată la zeci de milioane de lei.