Acum 11 ani, un evreu american ateu înființa o nouă rețea de „socializare”. Erau deja o mie și una, dar asta a reușit să le treacă pe toate celelalte pe linie moartă. Firește, cu excepția celor specializate, unde se adună doar cei cu interese comune: oameni de știință, oameni de afaceri și alții. Lansată ca rețea pentru studenți, în doar doi ani a devenit globală, iar în 2009 s-a transformat într-o afacere profitabilă, cotată la bursă. Vorbim de Facebook, bineînțeles, rețeaua care a intrat atât de mult în viețile noastre, că puțini mai intră într-un bar care nu are WiFi, iar imaginea oamenilor care pur și simplu discută la o masă, fără ochii înfipți în telefon este tot mai rară.
Şase modalități
Acesta este și motivul pentru care cel mai la modă canal de comunicare nu mai este nici televiziunea, nici presa scrisă, nici e-mailul, ci Facebook-ul. Inclusiv în politică. Sau mai ales în cazul ei. Un studiu american recent identifica șase modalități principale în care Facebook-ul influențează viața politică. Întâi, îi face pe politicieni mult mai accesibili. Dacă vrei să știi unde a mai fost X, intri pe Facebook. Dacă vrei să știi ce părere are acel X despre o problemă, îi urmărești postările și comentariile. Bineînțeles, în funcție de reacțiile tale la postările politicianului X, consilierii acestuia își pot da seama ce mesaje prind la cine și la câți anume. Dacă subiectul de care alegătorii tăi sunt interesați mai mult este siguranța personală pe stradă, n-are rost să le vorbești de pregătirile de iarnă.
Tinerii, atraşi
Facebook-ul schimbă și agenda presei. Ziariștii nu mai au nevoie să-l pândească pe X, că acel X postează pe Facebook unde este și ce face. Tot el își înjură pe Facebook adversarul politic și vrei, nu vrei, dai știrea. Și îl înjură atât de des pe acel Y, că nu mai ai timp să vezi de unde și cât fură. Pozitiv este totuși faptul că, de când cu Facebook-ul, tinerii, eternii scârbiți de politică au devenit mai interesați de vot, prezența lor contând tot mai mult în ecuația alegerilor. Tot Facebook-ul organizează proteste și revoluții, precum „primăvara arabă” din 2011. Nu degeaba China a interzis rețeaua pe teritoriul ei, iar în Coreea de Nord nici nu s-a auzit de așa ceva. Ar fi prea riscand să lași cuvântul să circule liber. Această circulație a ideilor mai are un efect pozitiv: ne cunoaștem din ce în ce mai mult, iar lumea se micșorează din ce în ce. Aflăm pe loc cum gândește celălalt. Și e mai greu să-i înjuri pe unguri când discuți cu ei, direct, despre Ardeal.
8 milioane de conturi
Că tot am ajuns la noi acasă, hai să vedem cum e cu Facebook-ul în România. Dacă toți utilizatorii Facebook ar vota la fel, am avea dictatura unui singur partid, oricare ar fi acela. În România sunt înregistrate peste 8 milioane de conturi. Aproape un român din doi are cont. Bine, sunt unii care au mai multe, dar numărul lor este imposibil de stabilit. Două treimi dintre utilizatori au sub 35 de ani. Scăzându-i pe minori, rămâne un procent amețitor de 54,6%. Peste 4 milioane de tineri au cont de Facebook, iar ei reprezintă tot atâția potențiali votanți de care trebuie neapărat să ții seama. Cei peste 45 de ani reprezintă doar aproape 15% dintre utilizatorii de Facebook, pensionarii fiind undeva la puțin peste 1%. Dintre toate conturile, 65% aparțin unor bărbați. Dintre toți utilizatorii, 58% sunt căsătoriți. De ce spunem toate astea? Ca să dăm idei viitorilor candidați la funcții publice. Promiteți bere gratis votanților cu verighetă pe deget și sunteți ca și aleși.
Pe locul trei
Dincolo de glumă, chestiunea este foarte serioasă. Iașul este pe locul trei în țară ca număr de conturi, după București și Timișoara. Locuitorii orașului nostru au 240.000 de conturi. Aproape fiecare votant are cont. V-ați prins? Nu degeaba în noiembrie anul trecut s-a vorbit de „Partidul Facebook”. Iohannis a fost făcut președinte de utilizatorii de Facebook, tineri și votanți de dreapta, pentru că stânga nu a avut un mesaj clar pentru ei. Nici dreapta nu a avut, dar a fost suficient să se spună că guvernul nu lasă diaspora să voteze, iar spiritul de frondă s-a manifestat pe loc. Toți s-au grăbit să voteze contra celui perceput ca băiatul rău, ca în 2000, și au tras și pe alții după ei. Simplu. Iar această frondă a fost mai vizibilă ca oricând zilele astea, după incendiul de la Colectiv. Mobilizarea pe Facebook a fost fantastică, iar ajunși în stradă, protestatarii nu s-au plâns că jandarmii ar fi violenți, ci de faptul că, ați ghicit, nu le merge netul pentru a posta poze pe Facebook.
Pronostic
Nu ne plac pariurile, dar suntem siguri că viitoarele alegeri locale vor fi câștigate de cei care vor stăpâni Facebook-ul. De cei care vor avea mesajele cele mai adecvate majorității utilizatorilor. Cel puțin, în orașe. La țară s-ar putea să mai meargă o tură cu găleata, micul și berea, dar și acolo începe să fie riscant. Deci, domnilor candidați, la treabă! Făceți-vă cont, dacă nu aveți. Plătiți câțiva băieți de încredere să răspundă la întrebările puse de public, că singuri n-o să faceți față. Nu vă neglijați contul de Facebook, că va fi jale la anul! A, și nu uitați: bere gratis la votanții cu verighetă. Și un număr din Playboy.