Al XIX-lea secol al erei creștine a fost considerat de mulți ca fiind secolul marilor descoperiri geografice. Cu excepția celor doi poli, cam toate petele albe ale hărților au fost completate până în 1900. Secolul al XX-lea a fost denumit secolul automobilului, miracolul celor patru roți cu motor ridicând atât economia mondială, cât și enorme probleme de mediu. Secolul pe care-l trăim este la rândul său considerat secolul globalizării sau, din alt punct de vedere, secolul vitezei. Totul se petrece mai rapid ca niciodată, de ți se taie răsuflarea încercând să ții pasul. Oamenii nu mai merg pe stradă, ci aleargă. Timpul nu se mai scurge, ci zboară, încât al doilea deceniu al secolului nostru nu mai seamănă mai deloc cu primul. Poate cu câteva excepții. Una dintre ele, despre care vom vorbi mai departe, este celebrul și omniprezentul Facebook. A apărut în 2004, iar acum există în continuare, mai puternic ca niciodată, deși unii îi prevesteau un sfârșit rapid. Dar haideți să vedem cum a schimbat Facebook lumea în doar cei 12 ani de când a apărut în viața oamenilor.
Pe locul 4
Jumătate dintre români, 8,8 milioane mai exact, au cont de Facebook. Dintre adolescenții de peste 15 ani și tinerii până în 24 de ani, 87% au cont pe cea mai cunoscută rețea de socializare. Dintre românii cu vârste între 25 și 49 de ani, peste 60% își petrec mai mult sau mai puțin, timpul pe Facebook. Dintre ieșeni, 240.000 au cont pe Facebook. Ne depășesc doar Bucureștiul, Timișoara și Cluj-Napoca. Nimeni nu mai știe de Hi5, de Twoo sau alte rețele cunoscute acum 15 ani. În cei 12 ani de viață, Facebook-ul a evoluat odată cu noi. S-a maturizat, s-a schimbat și ne-a schimbat viețile. Acum, aproape orice are echivalent în lumea de dincolo, în lumea Facebook.
Inițial pentru studenți
Un editorialist de specialitate spunea la un moment dat că, alături de Google, Facebook este cel mai bun lucru care s-a întâmplat vreodată Internetului. Pornit la început doar ca altă rețea de socializare printre altele, Facebook a devenit o forță teribilă, mai ales după ce a cumpărat Instagram sau WhatsApp, fiind egalată poate doar de Google sau Amazon. S-a lansat în 2004 ca o simplă rețea interuniversitară, design-ul semănând întrucâtva cu cel al Wikipedia. La început, pe site existau doar texte și detalii despre utilizatori, iar aceștia erau exclusiv studenți.
Cărămidă cu cărămidă
Fotografiile au apărut pe Facebook abia după un an de existență. A doua mutare inteligentă a principalului fondator, Mark Zuckerberg, a fost lansarea aplicației Facebook pentru telefoanele mobile. Era o mutare riscantă, în condițiile în care ideea de internet mobil era abia la început. Asta se întâmpla în 2006, iar un an mai târziu a apărut o nouă inovație: platforma Facebook. Concret, Facebook a oferit posibilitatea altor dezvoltatori să realizeze aplicații care să meargă la pachet cu rețeaua de socializare. Vă amintiți de FarmVille? Exact. Odată cu introducerea jocurilor, oamenii au început să stea tot mai mult pe Facebook.
Program de chat
Zuckerberg a semnat și certificatul de deces al ideii de Messenger, fie el Yahoo, AOL sau MSN. Aceste programe erau principala modalitate de comunicare pe internet. După ce Facebook a introdus propriul program de chat, în 2008, concurența a început să gâfâie. Când ați intrat ultima oară pe messengerul de Yahoo? Pe la sfârșitul anului, Facebook a ajuns la 100 de milioane de utilizatori. La sfârșitul lui 2009, săltase la 350 de milioane. Mai mult decât triplu într-un singur an. Programul propriu de chat a fost secretul. Și nu doar el. Anul 2009 a fost și cel în care a fost introdus celebrul de acum buton „like”.
Subiect de film
În 2010, Facebook ajunsese la o jumătate de miliard de utilizatori, devenind un fenomen global. Aspectul site-ului s-a stabilizat, devenind în bună măsură cel actual. Un an mai târziu, Facebook devenise subiect de film. „Social Network”, film bazat pe explozia Facebook, a câștigat în 2011 patru premii Globe, inclusiv pentru cel mai bun regizor și cel mai bun fim. Trecuseră doar 7 ani de la lansarea rețelei, timp în care valoarea acțiunilor Facebook crescuse la 50 de miliarde de dolari.
Bulgăre de zăpadă
Anul 2012 a transformat Facebook-ul într-un actor global pe piața software. Trecuse perioada romantică și începea era capitalismului sălbatic. Facebook a devenit agresiv, distrugând concurența și cumpărând pe cei pe care nu-i putea anihila. Când Instagram a început să devină prea cunoscut în domeniul distribuirii de fotografii, Zuckerberg a semnat un cec de un miliard de dolari și l-a cumpărat. Erau banii lui de buzunar, de altfel. Facebook ajunsese deja la un miliard de utilizatori. În 2013, Facebook a demarat Internet.org, o inițiativă menită să facă posibil accesul la internet și în cele mai ascunse colțuri ale globului, în cele două treimi ale acestuia care încă nu erau conectate. Zuckerberg a lansat o rețea întreagă de sateliți de comunicații, destinați exclusiv conectării la internet. Nu e vorba de filantropie, ci de calcul. Facebook nu mai avea unde crește, așa că avea nevoie de noi utilizatori. Bulgărele de zăpadă devenise avalanșă și nu mai încăpea în propria piele.
Controverse
Din 2014, Facebook a redus ușor turația, pentru a se consolida. Au început preocupările legate de securitate. În acest an au fost lansate noi butoane, alături de „Like”. A fost promis și butonul „Dislike”, dar el încă nu a fost introdus. Facebook a început să cocheteze cu ideea cenzurării mesajelor, pentru a bloca știrile false sau aberante. Rămâne de văzut dacă se va mulțumi cu asta, sau va ajunge să dicteze ce informații circulă și care nu, inclusiv când e vorba de știri reale. Deja Zuckerberg este acuzat că a sărit calul în privința corectitudinii politice.