Moldovenii sunt oameni paşnici, înţelegători şi iubitori de frumos. Îşi întâmpină întotdeauna oaspeţii cum se cuvine şi greu se încumetă a aduce jigniri celor care cer găzduire. Mai mult, dacă declarativ oaspetele dovedeşte intenţii bune, este întâmpinat cu braţele deschise, ospătat şi ţinut în capul mesei. C-aşa-s moldovenii: buni la suflet! Iar dacă le dai o palmă, îţi întorc şi celălalt obraz.
Cam asta-i filosofia oamenilor răbdători şi cu mult bun simţ. Filofosie abordată şi de cunoscutul dirijor şi om de cultură Valeriu Gâdei, coordonatorul Coralei „Animus”, „executat” fără drept de apel de actualul manager al Operei Române din Iaşi, Beatrice rancea.
„Consider că această concediere este total nedreaptă şi lipsită de argumente reale. Despre activitatea mea ca dirijor şi calitatea spectacolelor de operă în care a evoluat formaţia corală, stau mărturie cronicile muzicale, unde prestaţia corului operei este foarte apreciată (vă pot pune la dispoziţie aproximativ 37 de cronici). Nu există nicio cronică muzicală în care corul să fie criticat. Toţi dirijorii şi regizorii invitaţi (români sau străini), până la instalarea ca director a D-nei Rancea, au felicitat corul pentru prestaţia sa foarte bună. Subliniez faptul că şi după acest moment, invitaţii Operei din Iaşi – regizori, solişti, dirijori au felicitat corul şi pe subsemnatul pentru calitatea interpretării. D-na Beatrice Rancea a adus personal laude membrilor corului şi dirijorului după mai multe premiere care au avut loc în perioada toamnă-iarnă a anului 2011. Cu toate acestea, dirijorul, care în acest an implineste 20 de activitate la Opera din Iaşi, este concediat!”, afirmă cu amărăciune, într-un comunicat, maestrul Gâdei.
Dar nu aceasta este cea mai mare supărare a dirijorului ieşean, ci faptul că, după 30 de ani de existenţă corul „Animus” se vede practic defiinţat de actualul manager, care nu a pregetat a-i terfeli renumele:
„Un alt moment cu implicaţii de ordin moral şi estetic a fost interzicerea activităţii Coralei “Animus” sub tutela Operei. Corala, înfiinţată în urmă cu 30 de ani, la Filarmonică, şi-a continuat activitatea în cadrul Operei, după ce subsemnatul a devenit Maestru de cor, în anul 1992. A fost susţinută şi apreciată de multe dintre personalităţile Iaşului : I.Baciu, I.Pavalache, S. Pautza, M.Cozmei, N Gâscă, V.Munteanu, C. Calistru. “Animus” a obţinut şase premii la Festivalurile Internaţionale de la Paris,Viena, Atena, Barcelona, Montreux, Langollen. Dirijorul coralei a fost invitat ca membru al Juriului la Festivalul de la Montreux; de asemenea, a primit Medalia “Meritul cultural” Clasa I, oferită de Preşedinţia României şi Diploma de Excelenţă oferită de Primăria municipiului Iaşi.”, menţionează maestrul ieşean.
Acuzelor managerului privind lipsa studiilor de specialitate, Valeriu Gâdei mai spune:
„Eu am absolvit Conservatorul, urmând două secţii: Canto şi Pedagogie-Dirijat. Ulterior, am participat la cursuri de perfecţionare profesională cu Maestrul Marin Constantin (Dirijorul corului Madrigal). La concursul de accedere într-o instituţie de artă profesionistă, comisia hotărăşte dacă eşti pregătit şi ai calităţile necesare pentru a ocupa un anumit post. În aceste condiţii, am fost acceptat, în urmă cu 20 de ani, ca Maestru de Cor, pentru a coordona activitatea corului Operei, care a demonstrat de-a lungul anilor că este o formaţie de un înalt nivel artistic”, mai spune maestrul Gâdei, în comunicatul său.
Valorile consacrate în timp, aprecierile publicului şi meritele recunoscute de-a lungul anilor par, însă, a nu corespunde noilor direcţii suficient de „costisitoare” ale managerului Rancea. Pentru că, după cum spun cei din interiorul instituţiei, fantoma de la Opera ieşeană doreşte cu orice chip schimbarea: spectacole de un sfert de miliard şi artişti numai „dă Bucureşti”. Aşa să fie?