Românul se pricepe la toate. Că aşa s-a născut românul. Priceput în special la fotbal. Priceput la maşini. Priceput la spart seminţe. Priceput chiar şi la afaceri. Banu’ să iasă! Nu contează impresia pe care o lasă. Nu contează dacă afectează imaginea companiei la care lucrează sau chiar a oraşului. Şi uite aşa reuşim, ca de fiecare dată, să ne facem de râs. Dar să vă prezentăm cazul pe larg ca să puteţi şi voi să trageţi nişte concluzii.
Vestea bună
Acum câteva luni, Regia de Transport din Iaşi (RATP) a introdus curse de autobuz către Aeroport. Biletul costă doar doi lei. Suportabil pentru toată lumea. Astfel ieşenii nu mai sunt nevoiţi să plătească tarife aberante la taxi să ajungă până la Aeroport. De asemenea, nu mai trebuie să plătească nici acele tarife la negru practicate de taximetrişti de la Aeroport până în oraş. Iată, ne spuneam, o decizie benefică pentru ieşeni. Asta e partea bună a lucrurilor. Există totuşi şi reversul medaliei. Adică vorbim de partea nasoală a lucrurilor.
Vestea proastă
Cu avionul nu circulă doar ieşenii, sau românii. Mai sunt şi turiştii străini care vin la Iaşi din diferite motive. Afaceri, vacanţă sau studii. Şi aceştia au aflat de transportul pus la dispoziţie de RATP. Chiar l-au şi încercat. Însă, cum la Aeroport nu este tonetă de bilete RATP, acestea se achiziţionează direct de la şoferi. Pentru români, la preţ normal, adică doi lei. Pentru străini se schimbă însă moneda de plata. Şoferii RATP solicită doi euro în loc de doi lei. E tot cu doi, însă diferă moneda. Pentru turiştii străini doi euro nu e mare scofală. Însă când află că de fapt ar fi trebuit să plătească ceva mai puţin de 50 de cenţi, adică de patru ori mai ieftin, încep să-şi pună câteva întrebări. Cam ce fel de ţară e România? Cam ce fel de oraş e Iaşul? Cât or fi ăştia de săraci de se compromit în felul ăsta? Dar şi noi ne întrebăm la rândul nostru. Oare şefii de la RATP ştiu de găinăriile pe care le fac şoferii mijloacelor de transport care merg la Aeroport? Îşi dau oare seama cam cât de mult afectează imaginea companiei şi implicit a Iaşului aceste găinării?