Reclama e sufletul comerţului. Dar, mai bine spus, la noi, la români, promoţiile sunt sufletul comerţului. Românul se înghesuie la tot ce este ieftin. Are ochiul format când se plimbă prin magazin. Cea mai mare înghesuială e de Black Friday. Atunci scoate toate economiile de-o viaţă să-şi cumpere măcar un fier de călcat. Asta chiar dacă nu are nevoie de el. Îl cumpără doar pentru că e la promoţie. Nu trebuie să uităm nici lansările unor supermarketuri, când românii, cu mic cu mare, se înghesuie să cumpere tigăi la promoţie. Şi nu doar una cu care să o înlocuiască pe cea veche de acasă. Iau câte 3 – 4, să aibă şi de rezervă. Că doar vorba aia, e promoţie.
Vândute „în buză”
Ultima fiţă în materie de promoţie este produsul al cărui termen de valabilitate expiră într-un termen relativ scurt. Adică, o chestiune de câteva zile. Astfel de produse sunt puse în coşuri separate şi vândute la un preţ relativ mai mic faţă de preţul iniţial afişat la raft. Desigur, cu menţiunea că produsul, aflându-se în termenul de garanţie, poate fi consumat. Dar repede. Astfel de promoţii se regăsesc în mai toate marile magazine. Decât să le arunce, mai degrabă le vând la un preţ mai mic. Şi să nu credeţi că nu sunt căutate de clienţi. Din contră, se vând chiar foarte bine. Românul se înghesuie la astfel de produse.
Direct la OPC
Aşa s-au îngesuit ieşenii şi la Car4 de la capătul oraşului. Magazinul ală mare tip muzeu, unde ieşenii merg mai mult în weekend la plimbare. Magazinul cu pricina a scos la vânzare un produs marcă proprie. Lapte 1,5% grăsime ce urma să expire în câteva zile. A fost la mare căutare. La fel ca şi sediul Oficiului pentru Protecţia Consumatorului. Au cumpărat ieşenii lapte de consum semidegresat şi când au ajuns acasă au turnat în pahar lapte proaspăt împuţit. O adevărată surpriză. O super promoţie. Tot să cumperi astfel de produse. Ca să nu mai spunem că promoţia consta într-o reducere de preţ de doar câţiva bănuţi. Şi cum s-au înghesuit clienţii să cumpere lapte, tot aşa s-au înghesuit apoi cu jalba în proţap la Protecţia Consumatorului. Credeţi că au rezolvat mare lucru? Noi garantăm că nu. Or fi fost inspectorii OPC la Car4 în control. Însă nu suntem siguri că au dat şi vreo amanedă. Noi credem că, cel mai probahil, au primit şi ei nişte tichete valorice pe care sigur nu le vor folosi la achiziţionarea produselor la preţuri promoţionale. Ei ştiu la ce riscuri se expun în astfel de situaţii. Aşa că, mare atenţie la promoţii!