Dragii noștri cititori, probabil că mai țineți minte când am vorbit noi despre campania electorală de ieri și de azi, din antichitate și până în prezent. Vorbirăm noi atunci și de proaspăt descoperita de către politicieni a campaniei online. De departe, Facebook-ul e cea mai puternică armă pe această linie, fie și dacă ne gândim numai la numărul imens de utilizatori ai acestei rețele de socializare. Ce nu am detaliat noi atunci, din lipsă de spațiu, a fost potențialul electoral al grupurilor „neutre”, neafiliate politic, mult mai mare decât cel al grupurilor „de partid”. Ar fi poate timp și pentru o asemenea abordare.
Ziare de partid
Cei mai în vârstă dintre dumneavoastră sau, ca să zicem altfel, cei care sunteți tineri de mai multă vreme își mai amintersc de efervescența de după 1989 a ziarelor. Se scria enorm și se citea la fel. Cum „adevărul rătăcește prin ziare”, vorba cântecului, orice om care voia să fie informat cumpăra mai multe. Apăruseră pe atunci și ziarele „de partid”. „Azi” și „Dimineața” gravitau în jurul FSN, „Viitorul” era al liberalilor, iar „Dreptatea” o puneau pe tarabă țărăniștii, ca să le numim doar pe acestea. Ziarele de partid au fost și primele care au dispărut. Se adresau doar electoratului captiv și erau cumpărate doar de membrii de partid. Or, ei aflau de la ședințe de poziția partidului în anumite probleme. Ziarul era inutil pentru cei care oricum votau cu partidul respectiv, iar pe cei care votau cu alții nu-i convingeau oricum.
Pagini politice
Cam același lucru se întâmplă acum cu paginile de Facebook ale politicienilor. Le dau „like” doar simpatizanții și ziariștii, interesați de declarațiile senatorului Cutare. Impactul electoral este minim, pentru a nu spune inexistent. Până la urmă, bătălia pe Facebook va fi câștigată de politicienii care vor reuși să facă grupurile independente să le preia mesajul.
Grup „apetisant”
La Iași, de departe cel mai numeros grup este „Ești din Iași dacă…”. Zilele trecute ajunsese la 76.000 de membri, iar numărul acestora crește continuu. Ca să vă faceți o idee, cel mai numeros grup „Ești din București dacă…”, că-s mai multe, are doar 6.000 de membri, cât e Bucureștiul de Capitală. Bine, nu toți cei 76.000 de membri ai grupului nostru sunt ieșeni. Mulți sunt doar studenți în Iași, de exemplu. Dar dacă toți ieșenii membri ai acestui grup ar vota la fel, candidatul sau partidul susținut de „Ești din Iași dacă…” ar câștiga alegerile din iunie la pas. Pentru un politician, grupul e apetisant, rău de tot.
Teme de discuție
Deocamdată, pe grup se discută foarte puțină politică. Mai apare câte o înjurătură la adresa vreunui politician, dar cazurile sunt rare. În general, se discută subiectele „trendy”. Într-o vreme, se vorbea de transportul public. Altă dată, grupul era plin de anunțuri de genul „găsit chei” sau „Mi s-a furat portofelul. Rog hoțul măcar actele să mi le dea înapoi”. Acum, încă se dezbate legea anti-fumat. Iar fotografii ale Iașului, fie laudative, fie dimpotrivă, se postează zilnic.
Atacurile, interzise
Administratorii grupului au precizat de la bun început, printre regulile acestuia, că atacurile politice sunt interzise, ceea ce e lăudabil, pentru un grup care se dorește neutru. Doar că, la cât de interesant ar fi grupul pentru orice politician, apare o problemă. Abordând probleme ale Iașului, este inevitabil să se ajungă la un moment dat la opinii gen „dacă primar ar fi X…” sau „dacă partidul Y ar fi votat nu știu cum în Consiliul Local…”. Acesta este punctul în care poate interveni un partid sau un candidat, cu „postaci” suficient de inteligenți și de abili încât să pară că exprimă o părere neutră, de simplu cetățeni, când de fapt ei fac un joc politic. Această a doua problemă este practic de nerezolvat, căci nu poți cenzura o oprinie doar pentru că pare să aibă un iz politic. Iar aici se va juca meciul electoral. Pentru că, cu siguranță, acest grup face cu ochiul politicienilor. E zona în care poți disemina un mesaj la peste 76.000 de membri. La o scurtă trecere în revistă a membrilor am identificat mai mulți politicieni ai urbei care au intrat deja acolo.