Pentru Aeroportul ieșean, luna noiembrie a fost una de coșmar. Când ți-era lumea mai dragă, una-două se anunța ceață, iar cursele erau anulate una după alta. Pentru pasageri, e cel puțin neplăcut. Pentru companiile aeriene incomod, că trebuie să cari pasagerii cu autocarul sau să le dai sandvișuri în așteptarea următorului avion. Pentru aeroport, fiecare cursă înseamnă bani pierduți. Fiecare pasager aduce încasări din taxe de 16 euro. Fiecare tonă de avion care se plimbă pe pistă înseamnă 5,5 euro. Deci, orice zbor anulat se traduce în câteva sute de euro pierduți.
Explicaţii tehnice
Bun, dar nu se poate face nimic cu ceața asta? Ba da, și s-a și făcut. Pe la începutul lui decembrie s-a instalat un sistem ILS-DME de categoria a doua. Adică, un echipament de ghidare a avioanelor în condiții de vizibilitate redusă. Culmea, o bucată de vreme respectivul sistem nu a putut fi pornit tocmai din cauza ceții. Nu puteau calibra aparatura dacă nu se vedea bine. Nu vrem să fi răutăcioși, dar nu credem că noul sistem va ajuta din cale afară de mult. La Otopeni și Timișoara se instalează un sistem ILS-DME de categoria a treia. Iar la aparatura asta, nu e ca la clasa de calitate. ILS 3 e mai bun decât ILS 2. De ăsta, de categoria a doua are și Suceava, unde doar ciorile ce mai zboară, că se lucrează la refacerea pistei. Hai să zicem că e bun și ILS de categoria a doua, că până acum aveam de categoria întâi, care e doar cu puțin mai bun decât semnalizarea cu lanterna. Noua instalație va fi utilă doar pentru zborurile externe, care se fac cu avioane mai de doamne-ajută. Pe ruta Iași – București, Taromul folosește avioane ATR, care nu au instalate sistemele necesare pentru a se folosi de noul ILS al aeroportului. Adică sau aveam un ILS prost sau unul prea bun pentru ce avioane aterizează, tot aia e. Dar, să zicem că măcar un Boeing sau un Airbus va putea ateriza și când e ceață și nu e vina aeroportului că Tarom folosește avioane proaste.
„To do list”
Ce-ar mai trebui pe Aeroport ca totul să fie ok? Păi, ai noștri se gândesc la un nou terminal, mai mare decât cele două existente la un loc. Se gândesc ei de mult, dar licitația merge ca orice licitație la noi. Ar mai trebui un nou turn de control, că ăla actual are aproape 50 de ani, iar spațiul interior deja e cam mic pentru câte zboruri sunt de controlat. Dacă mai apar vreo 10 curse, controlorii de trafic vor sta unul în brațele altuia că altfel n-o să încapă. Proiectul inițial de modernizare a aeroportului includea și o prelungire suplimentară a pistei, până la 3.000 de metri, față de 2.400 metri la cât s-a ajuns acum. Ei, astea dacă le facem și o să putem zice că avem chiar un aeroport mișto pentru un oraș de provincie.