Mai prin vară, când s-a tăiat panglica aducțiunii de apă de la Borosoaia, sătenii au întrebat când vor avea asfalt pe drum. Apă aveau și la fântână, la o adică. Pe ei, drumul îi durea mai tare decât orice strategie de dezvoltare, decât orice Program Operațional Sectorial, principii de coeziune socială sau mai știu eu ce. Mai ieri, când s-a inaugurat durmul județean Iași – Botoșani, primarul din Plugari a vorbit iar de drumul spre Borosoaia, că făcuseră cale bătută sătenii până la primărie pe tema asta. De când au început să iasă și ieșenii noștri în lume și au văzut asfalt și în cel mai nenorocit sat grec sau italian, s-au prins că un drum modernizat nu e boierie, ci necesitate.
Necesar financiar uriaş
Partea proastă pentru noi e că avem 1.035 km de drumuri județene și încă vreo 950 km de drumuri comunale. Din cei aproape 2.000 km de drumuri județene și comunale, doar aproximativ 150 km sunt modernizați, respectiv Iași – Botoșani, Iași – Vaslui și Neamț – Pașcani – Suceava. Din restul, 700 km sunt acoperiți cu așa-numitele îmbrăcăminți rutiere ușoare. Adică mergi cu căruța sau cu Dacia pe ele, dar dacă ai intrat cu tirul, ai făcut gaură. Încă vreo 800 km sunt pietruiți, iar restul, 400 și ceva de kilometri sunt din pământ. Hai să zicem că lăsăm comunele să se descurce cum știu și ne apucăm de modernizat doar drumurile județene. Aici avem 1.035 km, după cum am spus, din care 516 km asfaltați, inclusiv traseele modernizate, 33 km sunt fostele drumuri strategice din beton, 385 km sunt pietruiți, iar 100 km sunt din pământ. Practic, discutăm de aproximativ 800 km de drumuri nemodernizate. Dacă am vrea să le modernizăm pe toate, costul ar fi cam de un milion de euro pe kilometru. Se poate și cu un milion de lei pe kilometru, dar ar fi vorba de îmbrăcăminte ușoară, nu modernizare. Altfel spus, modernizarea tuturor drumurilor județene ar costa 800 milioane euro, cifră imposibilă pe termen scurt. Uniunea Europeană nu acordă finanțări de un asemenea nivel, mai ales că la nivel național ar ieși o sumă absolut fantastică. UE a reușit să pompeze în Iași, printr-un singur program, în decurs de 7 ani, 180 milioane euro. Este vorba de POS Mediu, respectiv alimentările cu apă și canalizările din județ. De patru ori mai mult, pentru drumurile județene, nici să nu visăm. Varianta fondurilor proprii o excludem de la bun început, pentru că veniturile Consiliului Județean pe un an nu ajung nici la 50 de milioane de euro. Un credit de o asemenea anvergură ar fi imposibil de returnat, iar nicio bancă nu ar acorda un credit atât de mare pentru lucrări de infrastructură care nu aduc bani înapoi.
200 milioane euro
O soluție există, în varianta în care se prioritizează investițiile, pe ideea că nu asfaltăm tot, ci parțial, cele mai importante drumuri ca număr de locuitori interesați și cele mai viabile economic. Asta ar însemna în cifre cam un sfert din suma totală, adică vreo 200 milioane euro. În masterplanul drumurilor județene, adoptat în 2013 și completat ulterior, sunt prevăzute trei mari axe de transport, pe direcțiile Iași – Gropnița – Lespezi, Iași – Țibănești – Dagâța și o centură a Zonei Metropolitane, la care se adaugă 8 subaxe, pornind oarecum radial de la axele principale, în ideea de a cuprinde cât mai multe comune. Problema finanțării rămâne totuși, chiar dacă este de 4 ori mai simplă.