Unde nu-i cap, vai de picioare, zice o vorbă veche românească. Dar nu ştim cum se face că la noi, la români, cam toate zicalele astea se potrivesc. Sau poate le potrivim noi fără să ştim. Ce mai contează până la urmă. Bine că putem munci. Chiar şi în plus. Nu-i mare scofală. Ce te costă să deviezi un proiect de canalizare pe vreo câţiva kilometri? Personal – nimic, că doar banii îi dai din taxele plătite de contribuabili. Şi aşa se face şi un nou proiect. Care implică noi studii. Noi oameni. Şi într-un final, că aici e punctul nostru forte, alţi bani. De unde şi vorba, „alţi bani, altă distracţie”. Cum se pliază de minune aceste vorbe vechi. E aproape incredibil. La fel de incredibil cum se execută şi lucrările la noi în România şi chiar la Iaşi. Vorbim de reţeaua de canalizare pentru comuna Bârnova la care lucrează de zor Apavital. Şi o să mai lucreze mult şi bine. Şi chiar şi în plus. Asta pentru că ai noştri nu s-au sincronizat cu ai lor. Păi e simplu. Firma aleasă de Apavital să sape canalizarea pentru Bârnova a pornit din Iaşi de la baza podului Bucium. În paralel, firma aleasă de CNADR a pornit de la Crasna cu asfaltul spre Iaşi. Şi-a ieşit măcel de bani publici.
Nişte bezmetici
Proiectul CNADR costă vreo 200 de milioane de lei fără TVA. Cel al Apavital vreo 20 de milioane de lei. CNADR a început în 2012, iar Apavital în 2013. CNADR a avut de asfaltat vreo 70 de kilometri de drum, iar Apavital avea de parcurs cu canalizarea vreo 30 de kilometri. Problema este că firma aleasă de CNADR a fost ceva mai harnică şi a ajuns prima cu asfaltul la Iaşi. Un asfalt bun, de calitate pe care ţi-e mai mare dragul să circuli cu maşina. O pot confirma şoferii. În schimb, Apavital nu a reuşit să ajungă decât până la vestitul Han Trei Sarmale. Şi asta acum. Până la Păun mai are de săpat vreo 5 – 6 kilometri, drum de altfel, proaspăt asfaltat de CNADR. Cum e posibil aşa ceva? Bună întrebare. O recunosc chiar şi muncitorii, cărora le-a cam pierit cheful de săpat când s-au uitat la asfaltul nou nouţ turnat de firma lui Umbrărescu, ăla de la Bacău, pe banii CNADR. Cum era de aşteptat, CNADR nici măcar nu a dat avizul de a sparge ultimul drum din Iaşi asfaltat cât de cât la standarde normale. Grea lovitură pentru Apavital. După îndelungi analize, şefii Apavital au găsit soluţia salvatoare. Vor merge cu canalizarea pe marginea drumului. Prin pădure mai exact. Joacă de copii ar spune unii. Nici pe departe. Apavital trebuie să mai scoată nişte bănuţi pentru proiectare şi alte costuri suplimentare proiectului întocmit iniţial parcă de celebrul Dorel. Nu ne rămâne decât să le urăm „Spor la treabă!”.