Ramificaţiile pe arborele genealogic a unor şmecheri care au treabă cu transportul local, prin relaţii de încuscrire, cumătrire sau cumnăţire, au condus, în timp, la crearea unui fenomen care …merge ca pe roate. Capii monopolului sunt nimeni alţii decât Vasile Puşcaşu, patronul Unistil, Mircea Manolache, preşedinte al Camerei Taximetriştilor, patron al firmei de taxi Parma şi, în acelaşi timp, cumnatul lui Puşcaşu în urma căsătoriei cu sora acestuia, dar şi Mihai Chirica, directorul tehnic al Primăriei Iaşi, cel care reglementează tot ce mişcă pe patru roţi prin oraş, al cărui copil a fost năşit de acelaşi Vasile Puşcaşu.
Neamurile şi afacerile publice
O reţetă de succes sau mai degrabă o reţea de tipul „La famiglia” care a reuşit să pună laba pe aproape tot ce înseamnă transport public în Iaşi. Nici un oraş mare din ţară nu are parcul auto al regiei care se ocupă de transportul public de persoane, sub 50 la sută cât al unui privat care operează în sistem concurenţial. La Iaşi, Vasile Puşcaşu a pus mâna pe majoritatea traseelor, pe care operează cu câte 3-4 mijloace de transport mai multe decât pe traseele RATP. Mai mult, traseele spre Ciurea, Holboca sau Tomeşti au fost dăruite aceluiaşi Puşcaşu. Nu că uriaşul nu ar fi fost darnic pentru obţinerea acestor beneficii. Şpaga a rulat până la dureri ale buricelor degetelor, de la atâta „caşcaval” de numărat.
Toate drumurile duc… la Parma
La rândul lui, Mirciulică de la Parma, mai dosnic, nu în sensul biblic, şi-a văzut de mersuri în tăcere şi nederanjat. Tot cu ajutor de la palat. Nici un control nu-i tulbură afacerile, nici un plocon nu-i mai iese pe uşă. Să fii dat atât de mult? Cert este că nimeni din Palatul Roznovanu nu este deranjat de faptul că prin oraş circulă câte trei taxiuri cu câte o bulină sau că clienţii sunt obligaţi să-şi facă controale oftalmologice din cauza LCD-urilor montate pe tetierele scaunelor. Lumina orbitoare a reclamelor unor hoteluri, baruri sau alte bunuri ale şalăilor din transport şi apropiaţilor acestora, năucesc clientul care, cât ar fi de dorit să vadă Iaşul noaptea sau să-şi sărute partenera pe canapeaua din spate nu poate din cauza artificiilor care curg de pe scaunul din dreapta şoferului. Nu mai vorbim despre faptul că acele LCD-uri sunt date în administrarea bieţilor şoferi sau că aceştia sunt siliţi să-şi schimbe periodic staţiile pentru că tătuca Manolache, mare vânător atât pe câmp dar şi în jungla urbană, mai are de dat sau de luat din când în când câte un comision baban.
Şareta şi Chirica
Mai nou, tehnicul Mişu Chirica, după ce a direcţionat cât a putut din bunul public către buzunarele neamurilor, mai are o solicitare – să umple Iaşul de caleşti, şarete şi trăsuri. Oare cine vrea să intre din gros pe piaţa locală cu caleşti? Să nu uităm că minunatul hotel al cumătrului Puşcaşu e pe dealurile azurii ale Buciumului iar lui conu Manolache, mare pasionat de vînătoare, nu i-ar sta rău să-şi pună vânatu direct sub balega iepei. Cum nu există nici o restricţie în ce priveşte numărul de trăsuri care vor apărea pe străzile Iaşului, acest lucru dă de gândit că un şmecher a dat deja comadă la vreo tâmplărie, iar cât de curând va umple străzile Iaşului cu şaretele cu cai.
„Limuzina aia de la Select este pentru bagaboante, ca să stea tolănite pe piele. Nouă ne trebuie trăsuri ca să-i vedem pe oameni cum stau drepţi în faţa cozii iepei. Decât să-i miroşi ciorapii unui şofer de taxi, mai bine te băşeşte iapa”, a scăpat-o Mişu Chirica, cel mai tehnic om din Palatul Roznovanu.
Cererile pentru obţinerea de permise pentru circulaţia cu atelaje prin oraş vor trebui depuse la Biroul de Reglementare Transport Urban, la cine altcineva decât la Valică Mocanu, fostă spaimă a taximetriştilor, om intangibil şi incoruptibil, acum, de când cu criza, mare călător pe plaiuri străine de pe urma comisionalelor date de unii maşinişti. Fiecare se descurcă cum poate. Toată lumea ştie că banul este rege, dar pe noi ne interesează Naşul. Dacă o dată vede naşu puţa finei, de câte ori i se pupă ghiulul Naşului?
În urmă cu câteva zile, Gheorghe Nichita, primarul Iaşului declara că „Transportul la Iaşi va fi unul curat. Am dat dispoziţie să fie coborâţi toţi golanii din mijloacele de transport în comun”. Oare la cine se referea? Iar de acest aspect să se ocupe Chirica?
P.S.:Gigi, vezi că vine şi Cârlan pe Bahlui!