„Noi am demarat deja procedurile pentru realizarea unei strategii de promovare care va fi implementată în perioada imediat următoare…”. Cum vă place expresia? Frumoasă, nu? Genul ăla de declarație care nu spune absolut nimic și care nu angajează la nimic, în fond. E genul de formulă pe care politicienii noștri ieșeni o rostesc mai des decât pe Tatăl Nostru sau mai simplul „Doamne-ajută”. Și e genul de expresie pe care am vrea să n-o mai auzim niciodată. Se spune că atunci când vrei să îngropi un subiect, faci o comisie. Politicienii noștri fac o strategie. De care nu se mai aude niciodată nimic. Mai țineți minte strategia Orizont 2020, făcută de Primărie acum mai bine de zece ani, sub sloganul „Iași, oraș al inspirației”? Dacă ați uitat de ea, n-ați pierdut nimic. E una dintre multele strategii făcute să fie și înlocuite aproape imediat de altele, la fel de nebăgate în seamă. Dacă ne uităm însă în jur, vedem că cele mai eficiente idei sunt cele simple. Nu cele pentru care se cheltuie sute de mii de lei, ci alea puse în practică de vreun student, care n-are ce face între două cursuri.
Fără internet
Probabil ceva de genul ăsta s-a întâmplat și la Oradea, când primăria locală a început să se gândească la cea mai bună modalitate de atragere a turiștilor. Și ce poate fi mai comod pentru un turist decât să meargă pe unde vrea, fără să care cu el un teanc de hărți și pliante turistice? Așa că orădenii au apelat la cea mai simplă variantă, în ton cu vremurile: o aplicație de telefon mobil. Oferă informații despre obiectivele turistice din Oradea și Băile Felix și chiar despre spitalele, farmaciile sau bancomatele din oraș. Firesc, de altfel. Dacă pe turist îl doare capul și nu știe să întrebe pe ungurește unde e o farmacie? Nu că ungurii n-ar ști românește. Sau dacă nevasta îl târăște la cumpărături și trebuie să scoată de urgențe bani de pe card? Aplicația oferă tot felul de mici facilități pentru a-ți face viața de turist mai ușoară, inclusiv posibilitatea de a plăti biletul la transport public sau informații despre parcările din municipiu. Interesant e că nu are nevoie de conexiune la internet. Ai descărcat-o și o folosești pe urmă liniștit, fără internet. A, firește, îți oferă și toate informațiile necesare pentru a găsi o zonă cu internet gratuit oferit de primărie. Mda, cândva era și la noi WiFi gratis de la primărie prin centrul târgului, dar nu mai e cazul.
Gratuit la Cluj
Știm de altfel că ardelenii sunt mai tot timpul cu un pas-doi înaintea noastră cam în orice. Firește, și în turism, după cum am văzut deja. Ce ne enervează cel mai mult este însă faptul că de obicei nici măcar nu e nevoie ca primăria locală să cheltuiască ceva. Lansezi ideea, faci apel la public și se rezolvă. Aplicația turistică a municipiului Cluj-Napoca a fost făcută de 5 tineri informaticieni și da, e gratuită. E un ghid virtual în română, engleză și maghiară, iar tinerii îl completează constant. Oferă direcții către cele mai interesante obiective turistice, îți povestește ce evenimente se desfășoară în oraș, încât poți găsi locul unde cântă formația ta de underground favorită, chiar dacă aceasta concertează într-un subsol obscur de la periferie.
Sunt departe rău
Normal, te informează și asupra restaurantelor, teatrelor și, în general, asupra orice se petrece în oraș. Pentru o capitală a Ardealului care primește anual 400.000 de turiști, e absolut necesară. Bine, clujenii au creat până și o aplicație destinată bolnavilor de cancer. E un fel de psiholog virtual, știut fiind că medici specializați în susținerea morală a bolnavilor abia la București dacă găsești. Aplicația n-are treabă cu turismul, dar ne-am amintit că avem și noi un IRO, ca și clujenii. Doar că pentru al nostru nu ai nicio aplicație. Clujenii au creat și o aplicație care te ajută să-ți comanzi de mâncare, dacă nu te poți hotărî. HipMenu e considerată o aplicație „cool”, dându-ți posibilitatea de a compara meniurile celor mai bune restaurante, cu tot cu prețuri, ca și cea de a face comanda. Simplu și eficient. Așa de eficient, că au „furat-o” și timișorenii, adaptând-o la propriul oraș.
Posibilități imense
Timișorenii au „furat” și City App-ul clujean, pentru ca și turiștii lor să cunoască ce evenimente au loc în oraș sau ce e de văzut. Aplicația oferă și recomandări de produse, ofertele valabile și serviciile folositoare oricărui turist. Aceeași aplicație se folosește și la Sibiu. La noi, nu. Timișorenii și-au creat și o aplicație pentru transportul public, utilizatorul fiind informat exact când ajunge mijlocul de transport în stație. Nu că la ei autobuzele, troleibuzele și tramvaiele nu ar întârzia. Dar pe fiecare mijloc de transport în comun este instalat un dispozitiv care comunică aplicației unde se află. Banal, nu-i așa? Altă aplicație oferă șoferilor posibilitatea să plătească, la Timișoara, taxele de parcare, amenzile de circulație sau rovinieta. Prin SMS, ca să nu fie prea obositor. Altă aplicație, valabilă la Timișoara, dar nu și la noi, Clever Taxi, reunește firmele de taxi din oraș, putând comanda taxiul fără să știi măcar vreun număr de telefon. A, prin intermediul aplicației poți și plăti cursa. E destul să ai bani în cont. Buzunarele pot fi goale.