Că Iaşul s-a umplut de super şi hipermarket-uri se poate vedea cu ochiul liber. Şi ne referim aici la toate acele magazine mari, nu mici ca cele de la colţul blocului, care vând fie la bucată, fie la grămadă. În orice cartier ai merge dai de astfel de magazine. Metro, Selgros, Carrefour, Auchan, Kaufland, Lidl. Astea sunt doar denumirile retailerilor veniţi în Iaşi. La acestea se adaugă şi alte sucursale mai mici, cum este cazul Carrefour care are magazinele denumite „Express”, sau a celor de la Metro care atacă zonele mici de cartier sau chiar pe cele rurale cu reţeaua „La doi Paşi”. Ultimul sosit la Iaşi se numeşte „Preţ Fix”.
Hei, tramvai…
Nu ne chinuim să le numărăm că nu avem timp. Sunt multe. Chiar prea multe. Că ăsta e şi subiectul nostru. Sunt atât de multe că unele magazine autohtone, cum e celebra reţea de cartier Mercur Mary a început deja să strângă rândurile. Spre exemplu, magazinul din Podul Roş l-au închis. Cică se vor construi blocuri în curând. Nu e rău. Am zice că s-a orientat chiar bine patronul. Mai rău e de marile magazine care au asaltat Iaşul şi care deschid sucursale peste tot. Au impresia că populaţia Iaşului se înmulţeşte în ritmul lor. Dar nu e nici pe departe aşa. Din contră. Stăm chiar prost la natalitate. Cam la fel de prost cum stau şi retailerii la capitolul vânzări. Nu la capitolul clienţi. Numărul de muşterii e cam acelaşi. Valoarea produselor cumpărate de aceştia a cam scăzut. Aici ne referim la produsele cumpărate din acelaşi magazin. Că aici e problema. Ieşenii, ca toţi românii de altfel, au devenit buni vânători de oferte. Asta pentru că au de unde alege. Cumpără carne de la un magazin. Fructe de la altul. Legume de la altul. Şi tot aşa până îşi face el toate cumpărăturile. Acest sport extrem este practicat în special de pensionarii care au liber dat de Primărie la transportul în comun. Păi ce au de făcut cât e ziulica de lungă!? Cumpărături.
Fiecare cu nişa lui
Kaufland este lider pe carne proaspătă. Lidl este recunoscut pentru dulciuri ieftine şi bune de altfel. Carrefour are haine la preţuri imbatabile. Auchan este salvat că e în centru. Metro şi Selgros sunt raiul micilor patroni de la sate. Şi uite aşa s-a împărţit clientela din Iaşi. Aşa că oricât de multe magazine ar mai deschide, vânzările nu cresc. Scad. Ieşenii alocă acelaşi buget pentru cumpărături, numai că îl împart între magazine. Şi asta au simţit-o deja Kaufland şi Carrefour care sunt în topul preferinţelor clienţilor ieşeni.