Articolul nostru privind „ţepele” incredibile trase populaţiei de către bănci, cu acceptul tacit al statului şi lipsa de responsabilitate a acestora, nu a rămas fără urmări. Foarte multe comentarii şi „poveşti de groază” cu români păcăliţi sau batjocoriţi de aceste „instituţii financiare serioase” ne-au umplut căsuţa de mail. Una ne-a atras în mod deosebit atenţia, de aceea v-o prezentăm integral. Comentariul aparţine lui M.A., redacţia rezervându-şi dreptul doar pentru titluri.
„Am fost la BRD pentru a face o donaţie şi, după ce am depus banii, pe lângă cartea de identitate şi chitanţa care atestă suma depusă, mi s-a cerut sa semnez digital pe un dispozitiv electronic amplasat pe ghişeu. Am cerut explicaţii funcţionarei, mi s-a spus că acea semnatură se cere o singură dată şi va fi ulterior folosită în tranzacţiile efectuate de acelaşi client şi, cel mai grav, CĂ ÎNLOCUIEŞTE CARTEA DE IDENTITATE şi că astfel, ei nu vor mai face de fiecare dată o copie xerox a cărţii de identitate a clientului”.
O practică mai mult decât suspectă
„Au o practică foarte suspectă – te iau repede prin surprindere, nu ai timp să te gândeşti sau să refuzi tranzacţia, pentru că ei deja au început să proceseze datele de pe C.I.
Am semnat şi, ulterior, am sunat la telverde (relaţii clienţi) pentru a cere informaţii suplimentare. Mi s-a spus că, dacă voiam, puteam refuza semnarea electronică şi că acea semnătură rămâne stocată în baza lor de date. Mi s-a spus că, dacă vreau, pot face o cerere prin care să solicit băncii că nu doresc ca semnătura mea să rămâna stocată în format electronic în baza lor de date.
Merg la bancă, vreau să fac cererea, mi se spune că nu se poate, că odată ce am semnat, nu mai pot reveni asupra deciziei mele. Surpriza lor a fost însă că mi-am făcut lecţiile înainte, am citit Legea 677/2001 de protecţie a datelor cu caracter personal, precum şi condiţiile generale de utilizare a serviciilor băncii: invoc drepturile mele din condiţiile generale de utilizare, conform cărora am dreptul de intervenţie asupra datelor personale, aici fiind incluse colectarea, înregistrarea, stocarea, adaptarea, modificarea, reactualizarea, blocarea, ştergerea, distrugerea”.
Tentativă de furt cu acte în regulă
„Astfel, dacă omul nu merge la bancă pregătit, i se spun tot felul de vrute şi nevrute, i se invocă motive nejustificate şi dacă nu se face apel la lege sau la clauzele bancare, conform cărora clientul are dreptul de intervenţie asupra datelor, de ştergere, blocare, reactualizare, funcţionarul îi va spune clientului neinformat că odata ce a semnat, acea acţiune e ireversibilă şi clientul nu are cum să intervină.
Este foarte grav ce se întâmplă, lumea semnează în necunoştinţă de cauză, şi, astfel, te poţi trezi că ai un credit făcut pe numele tău, fără ca tu să ştii, sau alte acţiuni prin care libertatea clientului este îngrădită. Cine are acces la semnătura clientului poate efectua în numele acestuia diverse operaţiuni (retragere de numerar, credite, etc), deoarece semnătura electronică înlocuieşte prezenţa buletinului.
Faceţi cunoscută practica de la BRD, îi rog şi pe alţii care s-au confruntat cu situaţii similare să expună cazul său!”