O analiză publicată acum câteva zile de mediafax.ro a arătat cifrele financiare ale reţelelor de retail din România. Majoritatea au ieşit cu profituri frumoase pentru 2012. Kaufland, Carrefour şi Mega Image au înregistrat cele mai mari câştiguri. Singurul dintre jucătorii importanţi care a încheiat anul pe pierderi este Auchan, ca urmare a preluării celor 20 de hipermarketuri Real. Cifrele publicate ne-au ridicat perfect mingea la fileu pentru că voiam să vă povestim de “taxa de listare” şi de “raft”, rebotezate ca “servicii de marketing şi promovare”, după ce primele au fost interzise prin lege.
Exemplu ipotetic
Dar hai să intrăm direct în subiect, cu un exemplu ipotetic, ca să înţelegeţi mai bine cum funcţionează sistemul. Să presupunem că avem un producător român de pate, care comercializeată cinci sortimente (de porc, de pui, de raţă etc). Acesta, ca să intre pe rafturile marilor retaileri, trebuie să plătească pentru “listare”. Vom lua o “taxă” medie de 50 euro/sortiment/magazin/an. La cinci sortimente, înseamnă 250 de euro pe magazin pe an. Dacă respectivul producător vrea să fie prezent în 100 de mari magazine trebuie aşadar să achite 25.000 pe an. La 300 de magazine, suma urcă la 75.000 euro pe an.
Sume uriaşe
Din acest punct, calculele o pot lua de-a dreptul razna. Dacă 75.000 de euro este “taxa” de intrare la raft pentru 300 de magazine a unui producător cu cinci sortimente, la 1.000 de sortimente să spunem, un mare retailer poate încasa doar prin această modalitate aproximativ 15 milioane de euro. Într-adevăr, o parte din bani se reîntorc în piaţă ca acţiuni de promovare, marketing şi publicitate. Însă, rămâne oricum o sumă importantă şi respectivului retailer. Încă o dată precizăm: aceşti bani nu sunt încasaţi de marile magazine după vânzarea produselor, ci ca o “taxă” de intrare pe raft.
Câteva consideraţii se mai impun. Unu la mână, respectivul producător de pate poate plăti aceste sume şi în produse. Doi: plata „taxei” nu-i garantează că va mai fi pe rafturi şi anul următor. După un an, dacă reţeaua are impresia că respectivul produs nu a creat isterie printre cumpărători, i se poate bloca accesul.
Anul trecut, încasări dolofane:
Kaufland – deţine cea mai mare reţea de hipermarketuri din România. A înregistrat anul trecut o creştere cu peste 20% a profitului net, la 331 milioane lei (75 milioane euro), la afaceri cu 13% mai mari, la 7,26 miliarde lei. Anul trecut Kaufland a deschis opt hipermarketuri noi şi de la începutul anului alte două, ajungând la 91 de unităţi.
- Carrefour – operează 150 de magazine sub patru formate: hipermarket-uri, supermarket-uri, magazine de proximitate şi un magazin online, cu un profit net de 144,3 milioane lei (33 milioane euro), în creştere cu 38% comparativ cu 2012. În 2013, Carrefour a inaugurat 52 de magazine.
- Mega Image – operează o reţea de 311 supermarketuri şi magazine de proximitate, cu un profit net de 55,1 milioane lei (12,5 milioane euro), în creştere cu 18%. Mega Image a deschis 104 magazine noi anul trecut.
- Profi – şi-a dublat profitul net anul trecut, de la 13,1 milioane lei în 2012 la 26,8 milioane lei. Retailerul a deschis 63 de magazine în 2013 şi şi-a propus să menţină ritmul de inaugurări şi în acest an. În prezent, Profi are o reţea de 226 unităţi.
- Billa – a rămas pe profit anul trecut, de 2,17 milioane lei (493.000 euro), în scădere cu 40% faţă de anul anterior, dar cifra de afaceri a urcat cu 7,3%.
Anul trecut, retailerul a deschis 10 magazine. În prezent, reţeaua numără 80 de supermarketuri. - Rewe România, care operează reţeaua de magazine Penny Market şi XXL Mega Discount, a revenit pe profit anul trecut, de peste 557.000 lei, de la pierderi de 6,58 milioane lei în 2012, iar cifra de afaceri a retailerului a crescut cu 13,8%, la 2,19 miliarde lei (426 milioane euro). Reţeaua companiei numără 157 de magazine.
- Auchan România – a trecut pe pierderi, de 90,5 milioane lei (20,5 milioane euro), ca urmare a achiziţiei celor 20 de hipermarketuri Real, tranzacţie finalizată pe 12 septembrie 2013. În noua sa dimensiune, retailerul are 31 de magazine deschise în 18 oraşe şi alte două unităţi în construcţie. Oficialii companiei estimează că retailerul va trece pe profit la sfârşitul anului 2015.
- Cora – reprezentanţii companiei declarau la începutul anului că reţeaua de 12 hipermarketuri a încheiat anul trecut cu vânzări în creştere cu 13,5% comparativ cu 2012, în contextul deschiderii a încă două magazine. În anul 2012, Cora a avut o cifră de afaceri de 1,6 miliarde lei (359 milioane euro) şi un profit de 24,5 milioane lei (5,5 milioane euro).
- Selgros Cash&Carry – atât cifra de afaceri, cât şi profitul net au scăzut, cu 9,8%, la 3,09 miliarde lei (699 milioane euro) şi, respectiv, cu 21,3%, la 54 milioane lei (12,2 milioane euro). Selgros deţine 19 magazine în România.
(sursa: www.mediafax.ro)