Subiectul la modă printre politicienii Iașului a fost, în ultimii 20 de ani, construirea unei autostrăzi care să lege orașul de Europa. N-a fost campanie electorală lăsată de la Dumnezeu în care oamenii politici să nu ne promită realizarea acestui important proiect de infrastructură. Cum mai sunt doar câteva săptămâni până la debutul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, suntem gata să băgăm mâna în foc că tema autostrăzii va fi iarăși unul dintre capetele de afiș. Ca să nu înghițim iarăși „găluștele” politicienilor, astăzi ne-am propus să vă explicăm în ce stadiul se află acest proiect.
Ce avem sigur
Concret, în acest moment, în România există puține autostrăzi și drumuri expres (frații mai mici ai autostrăzilor). Avem, așadar București – Pitești (de pe vremea lui Ceaușescu), București – Constanța și București – Ploiești. Apoi, în Banat și Ardeal mai sunt câteva fragemente Nădlac – Arad – Timișoara – Lugoj. Apoi Deva – Orăștie Sebeș, un ciot la Sibiu și un altul lângă Cluj. În execuție mai sunt câteva porțiuni în Bihor, Tg. Mureș, Alba și Hunedoara.
România ruptă
O primă concluzie: jumătate de țară nu are nici finalizată și nici în lucru absolut niciun proiect major de infrastructură. Concret, cele șase județe ale Moldovei, patru din Muntenia și cele din Oltenia nu beneficiază de autostrăzi. Practic, România este tăiată pe jumătate, pe diagonală, milioane de români fiind în continuare izolați de Ardeal și Banat și, implicit, de centrul și vestul Europei.
N-au spart munții
A doua concluzie: fie că vorbim despre Carpații Orientali sau despre cei Meridionali, nicio autostradă nu i-a spart. În ultimii 26 de ani nu am reușit să traversăm munții cu niciun proiect major. Concret, nu există în acest moment autostradă nici pe ruta Pitești – Sibiu, nici pe bucata Ploiești – Comarnic – Brașov – Făgăraș. Evident, nici pomeneală să existe ceva între Moldova și Ardeal.
Pe bucăți
Planuri pentru construcția de autostrăzi, inclusiv în Moldova există. Potrivit masterplanului de transport, Moldova ar urma să fie legată cu două autostrăzi de Ardeal și cu un drum expres de Capitală. Iașul ar urma să beneficieze de mult vânturata autostradă Montana: Ungheni – Iași – Tg. Neamț – Tg. Mureș. Aceasta ar urma să fie realizată pe bucăți. Prima ar trebui să intre în șantier porțiunea Ungheni – Iași – Tg. Neamț. Cu un cost estimat la 1 miliard de euro, cei 135 de kilometri ar urma să fie gata în 2019. Al doilea tronson, Tg. Neamț – Tg. Mureș, în lungime de 183 kilometri, este prevăzut la execuție pentru perioada 2021 – 2026. Adică, ar trebui să fie gata peste 10 ani. Costul estimat se apropie de 3 miliarde de euro.
Drum expres nord – sud
Drumul Siretului va lega nordul țării de sud, adică Suceava de Buzău și, mai departe, prin Muntenia Expres va merge până la Ploiești. Această rută este prevăzută ca drum expres. Cei 60 de kilometri dintre Suceava și Pașcani costă vreo 300 milioane de euro și vor fi realizați în perioada 2021 – 2024. Bucata de 81 kilometri dintre Pașcani și Bacău ar urma să intre în execuție mai devreme și să fie gata până în 2020, costul fiind aproximat la 400 de milioane de euro. Bacău – Focșani are același termen de finalizare, cei 109 kilometri ar putea scoate din buget vreo 430 milioane de euro. În fine, ultimul segment din Drumul Siretului, Focșani – Buzău va fi gata tot peste patru ani, având o valoare de 280 milioane de euro. Absolut toate estimările, atât de la drumul expres cât și de la autostrăzi sunt exprimate fără TVA. De la Buzău se va merge tot pe un drum expres spre Ploiești, iar de acolo și până la București pe autostrada deja existentă.
Încă una
Al treilea mare proiect vizează realizarea unei autostrăzi pe ruta Bacău – Brașov. În lugime de 160 kilometri, aceasta e programată pentru 2021 – 2026 și ar urma să coste 1,8 miliarde de euro fără TVA.